לתרומות לחץ כאן

לקחת בטרייה מאוטו שעומד למכירה

שאלה:

בס״ד
לכבוד הרב שליט״א
הבטריה שלי באוטו התקלקלה, וחבר בעל חברת גרר התקין לי בטריה בחינם, שאלתי אותו מהיכן הבטריה הוא אומר שהוא גורר מכוניות, שלפני שהן יוצאות למכרז הוא גורר אותן למחסן שלו, ומשם למכרז, הוא טוען שמבחינת בעל המכרז (חברת הביטוח למשל) אין שום ערך לבטריה משום שהמכונית נמכרת במכרז הבטריה לא באמת נלקחת בחשבון ולכן אין פה שום בעיה. (אנחנו גרים בארה״ב) והמכרז כמובן של גויים. האם יש בעיה הלכתית בכך? ואם כן האם עליי להשיב לו את הבטריה שהתקין לי?
שנזכה לגאולה בקרוב

תשובה:

שלום וברכה,

מצד המכרז אין בעיה למכור מכונית ללא בטרייה כיון שהקונה שם לב שאין בטרייה ומסכים לקנייה. אלא שצריך לדעת האם הגרר הוא בעל העסק שמוכר או שהוא רק עובד ולוקח את הבטרייה ללא ידיעת ההנהלה. אם הגרר הוא רק עובד שם אסור לו לקחת את הבטרייה שלא שלו. וכן אסור לקנות מהגרר אם הוא לוקח שלא כדין.

בהצלחה.

מקורות:

גרר שהוא עובד בחברה והוא לא בעל החברה אסור לו לקחת בטרייה ללא רשות למרות שהבטרייה לא תוריד מערך הרכב, כיון שאסור לאדם לקחת דבר שאינו שלו. [זהו איסור גנבה וגזילה, איסור זה איננו שייך כלל בנידון אם יש לבעלים מה לעשות אם הדבר או לא, ואם הם צריכים אותו או לא, אסור לקחת מן הזולת את הרכוש שלו בין שהוא צריך לו ובין שאיננו צריך לו]. אמנם יתכן ובעלי החברה יודעים שהגרר לוקח את הבטריה והם אכן מסכימים שיקח משום שכאמור לא אכפת להם בכך כי אין זה משנה לענין המכירה במכרז – אם ניתן לברר שזה כך והם מסכימים אז מותר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בס״ד
    המון תודה
    החבר הוא בעל חברת הגרר אך הוא לא בעל המכוניות שהוא גורר למכרז, ולכן למעשה מתשובת הרב אסור לו לעשות כן.
    מכיוון שהוא התקין לי כבר את הבטריה,שהיא בעצם לא שלא, מה עליי לעשות? הרי כמובן אין שביכולתי לדעת מיהו בעל הרכב. האם החזרת הבטריה לחבר(שבעצם יכול להיות שהרכב עדיין אצלו תפטור אותי מכל העניין?) האם מתן תשלום עבור הבטריה עצמה לחבר תפטור אותי מהעניין?
    הבנתי רק בדיעבד שיכול להיות שהוא עושה שלא כדין, ויש לי חשש סביר שהוא לא יקבל תוכחה ממני לכן אני מנסה למצוא את הפתרון הסביר ביותר ובלא לפגוע בו כמובן…
    המון המון תודה

  2. אין שום עניין לשלם לחבר שהביא לך את הבטרייה. הוא ייקח את הכסף לכיסו. ולכן בדיעבד אני לא רואה אפשרות להחזיר. ובמקרה שלך שמדובר בחו"ל ויתכן מאוד שזה של גוי, יש להקל שאין חיוב השבת גזלה בגוי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל