שאלה:
לכבוד הרב הגאון היקר רב ארלנגר שליטא מה הדינים בנוגע לימוד התורה בשבת קודש חזון השנה? אשמח למקורות עם המקילים והמחמירים,
יהי רצון לפני אבינו שבשמים שנזכה שיבוא משיח צדקנו במהרה בימינו אמן והתשעה באב השנה יהיה שמחה גדול יום טוב גדול יום טוב שחל בשבת אמן
תשובה:
משאלתך ניכר שאתה מכיר את הנושא אלא שבקשתך שאכתוב את הדברים לתועלת המעיינים, על כן אכתוב בקיצור:
ברמ"א סי' תקנג סעי' ב נקט בפשיטות שהאיסור בלימוד תורה נוהג גם בשבת זו ועל כן לא אומרים בה פרקי אבות. וכן נקטו מגן אברהם דגול מרבבה שם ועוד. וכן היה מנהגו של החזון איש.
אמנם במשנה ברורה שם כתב:
והט"ז מפקפק מאד על מניעת הלימוד בשבת ומסיים דהלומד בשבת אחר חצות לא הפסיד שכרו והיינו אפילו כשחל ט"ב בשבת וכ"ש כשחל עט"ב בשבת. ונראה דיש לסמוך ע"ז אחרי דאפילו כשחל בחול כמה אחרונים מקילין וכנ"ל:
שנזכה לגאולה שלמה.
אז למה למחמיר האם אפשר למקל? מה דעת שולחן ערוך הרב בזה
את שאלתך הראשונה לא הבנתי, שהרי באותה מידה ניתן לשאול הפוך… ולמעשה מי שיכול ללמוד בדברים שמותר ללמוד בתשעה באב, זה עדיף כך יצא ידי כל הדעות, ומי שמאוד מונח בסוגיא שלו וקשה עליו ללמוד עתה דברים אחרים, יסמוך על דברי המשנה ברורה.
דעת השו"ע הרב אינה ידועה לי כיון שאין שו"ע הרב על הל' תעניות.
מה דעת ערוך השולחן בזה? ועוד מה דעת הקבלה כלומר הסוד בזה?
מה שידעתי כתבתי, והעומס גדול היום באתר אין אפשרות לחפש עוד.
השאר תגובה