לתרומות לחץ כאן

רחיצה בקרים במקומות החמים בתשעת הימים

שאלה:

שלום כבוד הרב.
אני אשכנזי וחוזר בתשובה כבר כמה שנים טובות.
ראיתי את התשובות של הרב באתר להתיר מקלחת בתשעת הימים במים קרים איבר איבר, אני לא חולק על הרב ח"ו, אבל כשחקרתי בספרי ה"אחרוני אחרונים" ראיתי שהם מאוד מחמירים במקלחת בתשעת הימים. אם הרב יוכל להפנות אותי לספרים של גדולי הדור האחרונים שאומרים כמו הרב זה מאוד יעזור לי, לא שאני לא מיקל כמו שהרב אמר, אלא פשוט להרגיש יותר טוב בלב.
דבר שני, לא זכיתי להבין את הפסיקה הזאת של גדולי הדור האחרונים, לכאורה זה היה שייך לארצות אשכנז ששם מאוד קר וזה עוד איכשהו מובן, אבל בישראל מה זה שייך? מי מתקלח לתענוג בחום הזה? חמש דקות בן אדם יוצא החוצה לרחוב בצהריים והוא חוזר כבר מלא בזיעה (ואני לא מגזים, זאת המציאות).
במיוחד במרכז.
איך לא מתירים היום לכתחילה להתקלח פעם ביומיים (לפחות) עם סבון ללא עוררין? אנחנו לא מלאכים כמו הגאון מוילנא שלבש חולצה אחת אחרי שבועיים והיא הריחה כמו גן עדן.
מה זה צער אם לא זה? הרי היום אם בן אדם לא יתקלח יומיים שלושה הוא כבר יסריח למרחוק.
למה אף פוסק גדול מאחרוני האחרונים לא מתיר את זה לכתחילה עם סבון? למה להחמיר כל כך? אני מרגיש כמו עבריין לפי דעתם.
נכון בית המקדש נחרב, אבל לא צריך גם להחריב את הרחוב עם הריח.
לפעמים אני חושב לעשות התרת נדרים ולעבור לפסוק כספרדים כדי שאפשר יהיה לחיות בלי צער, הפסיקה האשכנזית מאוד מחמירה ומכבידה ולא שייכת לדור הזה, לפחות לא לבעלי תשובה.
אני רואה את אחינו הספרדים ואני לפעמים מקנא בהם איזה חיים קלים יש להם, הכל מותר כמעט ביחס לפסיקה האשכנזית.
ואני באמת לא מחמיר הרב, אני מאוד מחפש להקל, אבל הקולות של האשכנזים זה החומרות של הספרדים לפעמים.
תודה.

תשובה:

שלום וברכה,

אינני יודע על מה יצא הקצף, שכן כפי שכבר כתבת, במקומות החמים ובזמנינו שרגילים ברחיצה והימנעות ממנה מאוד מעיקה, בודאי שככל שאדם מזיע וזה אינו חולף כשבא הביתה והתחושה לא נוחה, כפי המצוי לרוב היום, מותר לרחוץ בקרים איבר איבר עם מעט סבון במקומות הנדרשים. וחלילה אין מקום לגרום לריח רע שזה חילול ה' ופגיעה בבין אדם לחברו, ועכשיו למקורות שביקשת:

שו"ת שלמת חיים להגר"ח זוננפלד זצ"ל סי' שלג, שו"ת דברי ישראל [וועלץ] רבה של בודפשט ומראשי אוצר הפוסקים סי' מח, שו"ת שבט הקהתי לגרש"ק גרוס ח"ה סי' ק, שו"ת דברי יציב ח"ב סי' רלז [אלא שהעיר שאין לעשות זאת בפרהסיה במקווה אלא במקלחת בבית], שו"ת ויברך דוד סי' עד. כל אלו נראה מדבריהם שבשעת הצורך כשלא מועיל בקר אפשר גם בחם. ולגבי קר איבר איבר: שו"ת שבט הלוי חלק ז סימן עז, ז"ל: "פה אה"ק שלפעמים החום גובר ומזיעים הרבה – מותר לרחוץ גם כל גופו בצונן – ויעשה זה דרך אברים אברים לא בבת אחת, והדבר מסור ללב ירא ה' מתי להקל בזה". וכ"כ בס' קרא עלי מועד עמ' כג בשם הגרי"ש אלישיב. וכ"כ בתשובות והנהגות ח"ד סי' קכט וכתב שם שכן הורה הגר"ח מבריסק. כך גם הובא בכמה מקומות בשם בעל האגרות משה.

שנזכה לגאולה שלמה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל