לתרומות לחץ כאן

כובע שנשכח ברכב בשבת / משקפיים שהתפרקו בשבת

שאלה:

לכבוד הרב ב.שאלות שקרו לאחרונה
א.הכובע נשאר נעול ברכב ובאמצע שבת היו צריכים לסוע לצורך פיקוח נפש האם היה מותר היה להוציא את הכובע
ב. נפל עדשת המשקפיים בבית הכנסת תוך כדי הלימוד על הגמרא באופן שהמשקפיים נשארו על העינים כיצד היה עלי לנהוג עם המשקפיים ועם העדשה
ישר כח

תשובה:

שלום וברכה

לכאורה הכובע הא מוקצה כיון שבין השמשות היית מנוע מלקחתו מחמת האיסור לפתוח את הרכב, ראה ארחות שבת פרק יט סעי' שעג בשם החזון איש.

כיון שניתן לתקן את המשקפיים אסור לטלטלן בשבת אפילו שניתן כרגע להשתמש בהן בעדשה השניה, שמא יתקן ודינן כמוקצה. ראה סי' שח סעי' טז כל הפרטים בזה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. כמובן יש מקור.
    ראה סימן שח סעיף טז במשנ"ב (סט) "….גם אם נשמט אותו הרגל מכבר ואין כאן אותו הרגל כלל אלא הספסל הוא בלא רגל, אין איסור לסמוך אותו על ספסל אחר, דכאן לא שייך שמא יתקע [טז ושאר אחרונים]"

  2. אבל הרי מדובר שלא מניח את זה במקום שאינו בר השגה, כי אז מה יעשה אחרי שבת… ואם זה בר השגה אז מה הרווחת? גם אם כרוך באיזה טורח…

  3. נראה בעיני שהרעיון הוא שכיוון שכרוך בטורח, כמו להשיג חזרה את העדשה מתחת לרהיט, אז אותו טורח למעשה כבר מציל מהגזרה שכן כבר לא יהיה "בהול" לתקן, השגת העדשה חזרה היא כעין גדר.
    אם זו הייתה סברא שלי הקטן, מה היה לי להכניס ראשי בין הרים גדולים, אלא שהרב אופיר מלכא פוסק להלכה שאם אבד בורג המחבר את ידית המשקפיים למסגרת, ובועטו לאיבוד, אז מותר לו להשתמש במשקפיים אפיו שנותרו עם ידית אחת שכן כבר אין חשש שמא יתקע.
    ואגב בנידון דידן, הרב מלכא פוסק בספרו הליכות שבת חלק א עמוד קסט תשובה יז, שכייון שבשעה שנפלה עדשה אחת מהמשקפיים, עדיין לא אבד שם כלי מהמסגרת (שיש עליה עוד עדשה), מותר לטלטל את העדשה המפורקת אגב הכלי ( ש"ח ס"ח ומשנ"ב ס"ק ל"ה), ואת המסגרת אין לטלטל מחשש שמא יתקע אלא אם אבד הבורג (הוא מדבר על מצב שכל המשקפיים התפרקו – העדשות והידית

  4. כשאבד הבורג ודאי מותר. לגבי שימוש בחלק שהתפרק ואין לו שימוש אלא שראוי להחזירו לאחר השבת, נחלקו הדעות, ולמעשה אין להקל אלא במקום הפסד כמבואר בשמירת שבת כהלכתה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל