לתרומות לחץ כאן

החזרת מכשיר סמארטפון לתלמיד

שאלה:

אני משמש בתפקיד חינוכי בישיבה לנערים מתמודדים ברמה גבוהה. במהלך שנת הלימודים החרמתי לתלמידים מכשירים לא כשרים [כגון סמארטפון פרוץ, או שיאומי חצי טאץ' שפתוח בו כמעט הכל]. אחד התלמידים שמסיים את השנה דורש שאשיב לו את המכשיר ואת הסים. ללא ספק הוא מוחזק לחטוא על ידם, אבל הבטחתי שאשאל דעת תורה וכך אעשה. ועתה אני שואל:
א. האם מותר להחזיר לתלמיד מכשיר לא כשר?
ב. האם מוטל עלי לשבור את המכשיר כדי לבער את המכשול מהעולם?
ג. האם אני חייב לשלם לו עבור המכשיר או הסים?
ד. האם עלי להשיב לאביו את המכשירים – אם ידרוש, או לכל הפחות האם עלי לבקש ממנו רשות לשבור את המכשיר, כי הרי הנער לכאורה סמוך על שולחן אביו (כמובן שאת הכסף לקניית המכשיר הוא השיג לבד מעבודה)?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

המכשיר שייך לבחור ולכן אם אתה מחזיר את המכשיר זה לא נחשב מכשיל אותו ואתה לא עובר באיסור לפני עיור או מסייע לדבר עברה, כיון שאתה לא רכשת עבורו אלא אתה מחזיר לו את שלו.

תפקידו של מחנך לחנך את התלמיד ולדאוג שילך בדרך הישרה ולכן יש סמכות למורה להחרים לצמיתות מכשירים שלא תואמים את רוח התורה. אולם במקרה שלך שאתה עוסק עם נערים מתמודדים, עליך לבחון את המציאות, אם שבירת המכשיר תגרום לו כעסים והתרחקות, עדיף שלא לשבור לו את המכשיר. אם תצליח להגיע להבנה עם הבחור שאסור להחזיק מכשיר כזה וצריך לשבור את המכשיר, אז אתה מחויב לשבור את המכשיר יחד עם הבחור.

ישנה אופציה בעדיפות שנייה שתגיעו להסכמה שיעשה חסימה מוחלטת למכשיר, ורק אח"כ תחזיר לו את המכשיר. 

בהצלחה רבה. 

מקורות:

ראה חזו"א יו"ד סימן ב אות טז שכתב שהדין של מורידין ולא עלין וכל העונשים של מומרים שמובאים בחז"ל נאמר דוקא בזמן שהעולם מתוקן וכולם שומרים את התורה, ומי שפוקר את התורה מחליש את העם, ויש במעשה זה תיקון הדת. אבל בזמנינו שהדת ירודה, ובמעשה זה לא יהיה תיקון הדת אלא פרצת הדת, שיראה בעיניהם כהשחתה ואלמות אין דין זה נוהג בימינו. וראה עוד שם אות כח שכתב שבזמנינו אין אנו יודעים להוכיח, וכמו שכתב האהבת חסד שעלינו מצווה לאהוב את רשעים ולקרב אותם, ולכן אין דין זה נוהג בימינו. ועוד שבזמנינו הם תינוקות שנשבו ולא פורקי עול. ראה שם בחזו"א בלשונו הזהב.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. ברשות כבוד הרב הנכבד.

    לכבוד הרב השואל המסור, רעיון שעל בי עם קריאת תשובת הרב המשיב לך. תוכלו בישיבה להכין מדבקה בגודל מכשיר נייד (שניתן להסירה) עם מסר יפה למשל: "הוחרם ממך באהבה בישיבת כך-וכך, אנא שמור על קדושת עיניך ולבבך"

    יישר כוח למסירות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל