לתרומות לחץ כאן

בקשת בני גד ובני ראובן

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

גבי בקשת בני ראובן ובני גד, שרצו נחלה מעבר הירדן, שמשה שמע בקשתם ואמר מה שהיה דאגתו עליו וכיון שהבטיחו לו שיעזרו בני ישראל לכבוש את הארץ הסכים לבקשתם.

על זה יש כמה שאלות, חדא, אם ה' רצה לתת לכל השבטים נחלת בארץ ישראל, וזה ה' בורא העולם שהכל יודע, קצת קשה להבין מדוע בחרו להתנגד לזה ולבקש ארץ אחרת אף שעל פי הגיון אנושי ועניני עסקים טוב לבהמות, מ"מ אם בורא העולם רוצה לתת לך מתנה בארץ אחרת היש ספק שיש משהו יותר טוב מזה? לכן ידוע שלא היצא טוב שגלו ראשון, מ"מ אנשים חכמים ביותר וראי גילוי ה' בהר סיני ואף עפ פי כן כך בקשו ממשה להם, ועל זה מע עלה בדעתם? אי אפשר כפשוטו שרק ענין כללה שהביער לזה.

שני, הרי חזינן שגבי ענין בנות צלופחד ששכח משה ההלכה הוא הלך לשאל ה' מהו, אולם כאן משה אינו שאל ה' וידוע שאינו עשה דבר מדעתו חס וחלילה, ואם כן ידע וזכר ההלכה היטב, ואם זה נראה שכאשר ה' מסר לו הלכות נחלת הארץ היה איזה שהוא סעייף שקודם החלוקה היה אפשרות של החלפה כמו שעשו? או הענין היה סילוק נחלה? מ"מ הנראה הוא יותר שהיה ענין של החלפה כיון שחל קדושה עליהם ששם גם שמו ג' ערי מקלט, שהרי אין עיר מקלט בחוץ לארץ. וגם מפני שהמקום לא מיחא בידם או ציוה למשה לא לתת או לצצ להם איזה שהוא מסר בין רמס או ישר להתנגד לזה, הרי שמתיר הדבר. ועל זה רצינו לשמוע יותר.

תודה

תשובה:

שלום וברכה

השאלה נובעת מטעות אחת יסודית, ברור שהיה מכוון מראש שחלק מעם ישראל ינחלו בערב הירדן, יש לזה קדושת ארץ ישראל והיא חלק מהארץ המובטחת, אלא שלכתחילה היה אמור להיות שכל זה יהיה חלק מהגורל, כלומר לאחר שיכבשו את הארץ כולה יחלקו בגורל הכל יחד, והם ביקשו שזה לא יהיה גורל אלא ינתן להם מראש, ולזה הסכים משה והיה רשאי להסכים, כמובן לאחר שוידא שלא ימנעו מללחום עם אחיהם בכל מלאכת הכיבוש.

שבוע טוב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יש על זה דרוש בספר מכתב מאליהו, אני זוכר שכתוב שם שבני גד ובני ראובן לא היו ראויים להיכנס לארץ, ומשמים נתנו בדעתם לבקש את עבר הירדן

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל