לתרומות לחץ כאן

אמירה לגוי לצורך חולה שאין בו סכנה

שאלה:

■"חולה שאין בן סכנה עושים לו
כל צרכיו על ידי גוי."
[.משנה תורה להרמבם.
ספר זמנים. הלכות שבת. פרק ב. סעיף י.].
■קיים יהודי נכה שסובל מכאבים,
ולכן לוקח הרבה תרופות משככות-כאבים ביומיום.
ונאמר לו שלכתחילה
כל סוגי התרופות לשיכוך כאבים שהוא מקבל
-אינן בריאות לו.
■בין התרופות האלו
קיימת לו תרופה לשיכוך-כאבים
שמיועדת לזמן השינה-בלבד.
לכתחילה אם הוא לא ייקח את התרופה הזאת
הוא לא יצליח להירדם מרוב כאב.
אבל הוא מצא ש-"כרית-חמה" כן עוזרת לו
להפחית במינון התרופה-לשיכוך-כאב-בזמן-השינה,
-אלא שהוא מסכים לקבל כרית חימום
רק אם היא חוממה במכשיר-מיקרוגל.
[.משום שהוא חושש משריפה
אם ישאירו כרית חימום
ליד מכשיר-רדיאטור דולק.
וכרית חימום עם חיבור כבל חשמלי
עם הכשר שמתיר פעילותה בשבת,
גם מטרידה אותו, ולכן אינו מסכים להעזר בכזאת.].
1]■האם "לא להצליח להירדם" זה זהה ל-"נפילה למשכב"
משום שדוחה את הזמן שבו יחזור להיות ערני ולא "נפול-מעייפות"?
2]■האם מותר ליהודי הזה
לתכנן עם גוי מלפני כניסת השבת/יום-טוב,
וגם אחרי כניסת השבת/יום-טוב,
שיחמם עבור היהודי כרית-חימום
מספר פעמים במשך-השבת
במכשיר-מיקרוגל של היהודי שבדירת היהודי,
כדי למעט בלקיחת תרופות
שיכוך כאבים שאינן בריאות?
או שמשום שכן קיימת אפשרות
לסדר לו מלפני כניסת-השבת
כרית חימום עם כבל חשמלי עם הכשר לשבת,
-אז כבר אין כל היתר לחימום הכרית חימום
במיקרוגל על-ידי גוי של שבת?
3]■אם זה תלוי עד-כמה התרופות אינן-בריאות, מה המדד?
4]■אם כן מותר,-האם קיימת העדפה שהגוי יחמם
את הכרית במיקרוגל של הגוי שבדירה של הגוי,
או שאין דבר כזה להדר להחמיר כשיטת בית שמאי?
5]■קיימות עוד הנחיות והזהרות חשובות
לנושא: כיצד להימנע מאיסורים בבקשת
עזרה מגוי עבור חולה שאין בו סכנה בשבת?
6]■האם בישראל בדורנו קיים חשש
שהגוי הוא יהודי
שלפני הרבה דורות הורי-הוריו התבוללו,
ולכן צריך לבצע בירור-יוחסין
לפני שמתאמים קבלת עזרה מגוי בשבת?
תודה.

תשובה:

שלום וברכה

ראשית שיהיה רפואה שלמה ובשורות טובות.

אני לא מספיק מכיר מקרוב את כל הפרטים, אבל אני חושב שגם אם תרופה משככת כאב אינה בריאה באופן כללי, נטילתה פעם בשבוע לא תזיק. כמו כן, אם קיימת כרית חשמלית בעלת תו תקן טוב ומחברה טובה באופן שאין סיבה לחשוש מסכנה, אז זה עדיף על אמירה לגוי.

במקרה שגם תרופה חד שבועית מזיקה, וכרית כזו גורמת לחולה לחוסר מנוחת הנפש, והכאב גדול, אפשר לבקש מגוי שיחמם את הכרית. צריך לדעת שהוא מוחזק כגוי אבל לא צריך לעשות בירור יוחסין כמו שהצעת.

בשורות טובות ורפואה שלמה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ■אם במקרה הזה כן מותר,
    האם קיימת העדפה שהגוי יחמם
    את הכרית במיקרוגל של הגוי שבדירה של הגוי,
    [במקום במיקרוגל של היהודי
    בדירה של היהודי],
    או שאין דבר כזה להדר להחמיר בקיום יותר "שביתת כלים בשבת" כשיטת בית שמאי?

    תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל