לתרומות לחץ כאן

ללמד לבגרות קבוצה קטנה בכיתה מעורבת

שאלה:

האם מורה (אשה) יכולה ללמד מקצוע מדעי לבגרות, בכיתה יב, קבוצה קטנה מעורבת של בנים בנות ?

תשובה:

שלום רב,

אין היתר לאישה ללמד ילדים מעל גיל 9.

מקורות:

במשנה בקידושין פב,א מבואר כי אין היתר לאשה ללמד ילדים קטנים משום חשש יחוד מאחר שהם באים ע"י האבות שלהם. אולם כתבו הפוסקים כי במקום שאין חשש יחוד אפשר להתיר ללמד, אלא שהם ציינו עד גיל 9, ראה באורחות רבינו לבעל הקהילות יעקב עמוד קלו-קלז, וראה עוד בספר נטעי גבריאל הלכות יחוד עמוד שיד שהביא כן בשם הגרש"ז אוירבך והגרי"ש אלישיב זצ"ל. כלומר עיקר הנושא שהם דנים עליו זה תלמידים צעירים, אלא שציינו שיש היתר עד גיל 9.

בשו"ת אגרות משה (יו"ד ג' סי' עג) יש התייחסות מפורשת על תלמידים גדולים. וגם הוא כותב שאין חשש ייחוד, וגם אין חשש להתגרות הן מצד המורה שמבואר בפוסקים שאשה אינה מתגרה, ואהן מצד התלמידים שיש להם יראה מהמורה. אולם הוא סיים שם כי אין להתיר זאת אם לא בשעת הדחק גדול מאד כלשונו. (כוונתו על התקופה ההיא שלא היה שייך למצוא מורים כפי שצויין שם בתשובה). אבל במקרה שלך השאלה מגיעה מצד המורה בודאי שאין כל היתר כפי שנראה גם מדברי האגרות משה שם.

שיהיה לכם בהצלחה, ובעזרת ה' תוכלו למצוא עבודה אחרת שאין בה סרך איסור.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ב"ה
    סליחה הרב, במציאות של ימינו שבבית ספר לא דתי לומדים התלמידים בדכ ממורות לא דתיות שאינן צנועות ואין בהן לרוב השקפה של יראת שמים, האם לא עדיף שילמדו עם מורה דתיה?
    ומה בנוגע למקצוע קודש כמו תנך שכאן זה ממש הבדל בין אמונה לכפירה?
    יש לציין שאם היו מביאים מורה לתיכון מעורב היה לו מאד קשה להתמודד עם מצב הצניעות שם, אז התלמידים שלומדים בתיכון לא דתי פשוט נופלים על מורים או מורות שאינם דתיים ולרוב הם ללא יראת שמים, לפעמים מורה או מורה אחד או אחת עם יראת שמים היה יכול לגרום לנער/ה לחזור בתשובה, ע"י קצת להכניס מסר של יראת שמים אמונה וכו. האם המצב היום אינו נחשב שעת הדחק..?

  2. יתכן שכן אבל זו כבר שאלה לגדול בישראל, האם מותר לי לעבור על איסור כדי להציל אחרים מאיסור יותר חמור או כדי לקרב, זו לא שאלה שאני יכול להכריע בה.

  3. ב"ה..
    תודה הרב, רק רציתי להבין
    כלומר לפי ההלכה אם אשה מלמדת נוער מעורב במקצוע של ההרצאה (כלומר לא מוסיקה או ספורט כמובן)..
    זה כשלעצמו ממש נקרא לעבור איסור?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל