לתרומות לחץ כאן

הנאה מחילול שבת של יהודי

שאלה:

שלום, ביקשתם ממני להעתיק דבריו. השאלה הייתה על משפחה דתית שמארחת משפחה חילונית בשבת- משהו בסגנון (אם יש צורך שאודיע לו על התכתבות זו אנא הודיעו לי). מכל מקום נתקלתי בתשובתו נשמע לי מוזר ורציתי את תגובתכם. הנה כל תשובתו:
שלום

מצד אחד, הקשר עם ההורים הוא חשוב מאוד וחייבים לעשות הכל כדי לשמר ולחזק אותו.

מצד שני, ברור שכיבוד הורים לא מתיר חילול שבת.

בפועל, אם רלוונטי להיות בימי חול ולא בשבתות ובתנאי שזה לא יפגע בקשר, זה עדיף.

אם יש צורך בשבתות (ונשמע שיש צורך), אז צריך להקפיד על שני דברים:

א. שאתם בעצמכם לא מחללים שבת (לא מדליקים שום דבר ולא כל חילול אחר).

ב. שאתם לא נהנים הנאה ישירה מחילול שבת, כלומר לא נהנים מזה שמישהו אחר חילל שבת בשבילכם באופן שלא יכולתם לעשות זאת בלי החילול.

כמה דוגמאות:

אם מישהו בישל אוכל בשבת, אסור לאכול ממנו.

אם מישהו הדליק מזגן, ויכולתם לשבת שם גם בלי מזגן, אז מותר לשבת שם, גם אם נהנים מהמזגן.

אם מישהו הדליק אור ובלי זה היה חושך מוחלט, אז לא לקרוא לאור התאורה הזאת. בל אם לפני זה היה אור חלש או אור שמש, אז אין בעיה להנות גם מהאור הנוסף.

בחדר שלכם תשאירו מראש מנורה קטנה באופן שאפשר להתנהל איתה במהלך השבת.

בסלון ובמטבח תבקשו להדליק לפני כניסת השבת, ואז זה יישאר לפחות עד שהולכים לישון, ואם מדליקים בבוקר זה כבר לא כזה משפיע.

טלוויזיה וטלפון שאחרים משתמשים זה כואב ומצער אך לא באחריותכם. כמובן לא לצפות איתם.

מקווה שהקפתי את המקרים האפשריים. אם לא, את מוזמנת לשלוח עוד שאלה.

ובזכות שתי המצוות החשובות – שמירת שבת וכיבוד הורים, תזכו לכל טוב, להמשיך לעלות ולהתקדם ולהוסיף שפע של אור וטוב גם על הסובבים אתכם.

כל טוב ובהצלחה רבה

תשובה:

שלום וברכה

התשובה הזו נכונה על שלל פרטיה, רק אם אני זוכר נכון השאלה היתה כאשר ניתן ללכת אליהם וכך למנוע חילול שבת, אם זה מתאפשר זה עדיף, לא תמיד כך המציאות והכל לפי הענין, וגם אין חיוב לטרוח בכך ביותר, עד כמה שמבחינתכם הם יכולים להיות אצלכם כל השבת.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אני לא שואל השאלה. התשובה פשוט נשמעה לי מוזר. אני די בטוח שבעבר הלא רחוק אסרתם דברים דומים גם כשהיה מדובר בגוי שעשה את המלאכה (כמו עם המקרר, או גוי שמדליק אור בחדר). פה מדובר על יהודים. לא ברור.
    (*)מזכיר שאם יש צורך שאודיע לרב על התכתבות זו פשוט תגידו. אפשר שמי מהקוראים יוכל לאתר את הרב אם יחפש את התשובה.

  2. הרעיון כאן הוא שאין הנאה, אם אתה נמצא בבית שלך ומישהו מדליק את המזגן אתה לא צריך ללכת, אן יש אור שמש ומישהו מדליק את האור, אתה לא ההנה מזה כי כל שימוש יכולת לעשות גם בלי זה, הנאה שיש בה ממש כלומר שישמו שלא יכולת לעשות בנוחות בלעדיו, אכן אסור אפילו בגוי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל