לתרומות לחץ כאן

תשעה באב נדחה בחולי

שאלה:

ב"ה
שלום וברכה.
יש לי שאלה, ואני חושבת שאני חייבת לפרט ברשותכם את העניין כי זה טיפה מסובך.
חליתי לפני כשש שנים בסרטן דם שנקרא "פוליקולר לימפומה". זה סוג סרטן שגודל ב"ה מאוד איטי, ולכן ב"ה עד השנה לא הייתי צריכה לעבור שום טיפול, רק מעקב רפואי מדי פעם. אבל השנה, גילו בבדיקה שעברתי שאכן הלימפומה התפשטה בגוף ומסכנת איזשהו איבר בגוף, ולכן לפני כחצי שנה התחלתי טיפול אונקולוגי, שכלל כימותרפיה וגם טיפול "ביולוגי" (טיפול אימונותרפיה). שבח לא-ל כשהייתי באמצע הטיפול הנ"ל עברתי בדיקה שהראה שבס"ד אדירים, הטיפול מצליח ויש נסיגה גדולה של המחלה. ברוך השם.
אני חייבת פה להוסיף ולהסביר, כרגע אין מרפא תרופתי למחלה הזאת. ובגלל זה, עדיין יש לי את המחלה, וכדי לדחות מתי שהמחלה תתפשט שוב חלילה, אני אצטרך בשנתיים הבאות לעבור טיפול ביולוגי פעם בכל חודשיים. גם לטיפול הזה יש את התופעות הלווי של בחילות, חוסר תאבון, עייפות יתר וכו'. אבל ב"ה המינון פחות, רק פעם בחודשיים, אז אני תפילה שזה לא ישפיע עלי בעוצמות כמו עכשיו.
והנה אני מגיע לשאלה שלי. לפני שהתחלתי את הטיפול לפני חצי שנה, פניתי אליכם בקשר לעניין התפילות וגם בעניין תענית אסתר בזמן הטיפולים. ב"ה ממש ממש בחסדי שמים אדירים, זכיתי להתפלל, להגיד תהלים וללמוד כל התקופה, בלי לצמצם בכלל!! ובקשר לצום, אז באמת אפילו באותו יום של תענית אסתר עברתי טיפול, והבנתי שאני לא צריכה לצום.
אבל אז הגיע יז בתמוז. יומיים לפני הצום לא הרגשתי טוב בכלל, וחוץ מלשתות כוס שתייה לא אכלתי כלום. אז חשבתי שאם יומיים לפני הצום בעצם צמתי, סימן שאני יכולה לצום, ולכן צמתי. רק אחר כך אמרו לי שאולי היה לאסור לצום, שיש הלכה ולא מכניסים רגש להלכה, ז"א שאני הייתי צריכה לקבל הוראה רבנית האם לצום או לא, ולא להחליט בעצמי לפי הרגש, שלי היה קשה המחשבה לא לצום …
והנה תיכף ט באב, אני אמנם סיימתי את הסבב האחרון של הטיפול העיקרי, אבל האמת שהתרופות משפיעות עלי לפחות לשלושה שבועות, וזה כולל התקופה של ט באב. האם עלי לצום על החורבן, או לא? האם מהתחילה לא לצום או להתחיל לצום ורק לשבור את הצום אם קשה לי?
ובכלל כל השנתיים הבאות עלינו לטובה בע"ה, האם אני מוגדרת כ"חולה" ושאסור לי לצום, או בגלל שאקבל טיפול רק פעם בחודשיים, אני כבר לא מוגדרת לפי ההלכה כ"חולה"? איך לנהוג?
אני מבקשת מחילה שרשמתי באריכות. כל כך עזרתם לי בעבר ואני יודעת שעלי לפנות רק אליכם לשאלת רב כשאני צריכה. אתם נותנים תמיד תשובה הלכתית ברורה, ובניסוח כל כך אנושית ומחזקת.

תשובה:

שלום וברכה

ראשית, רפואה שלמה במהרה בתוך שאר חולי ישראל!

ככל שאת לא מקבלת עכשיו שום טיפול, אם תרגישי טוב לגמרי לגמרי, את יכולה לצום, וברגע שתרגישי משהו חריג, להפסיק. אמנם אם יש לך חולשה או הרגשה לא טובה בעקבות המחלה, אין לצום, תשעה באב אמנם חמור מי"ז בתמוז, אבל השנה הוא צום נדחה ודינו קל הרבה יותר, ואפילו בקצת חולי לא צמים. לפני יום כיפור כמובן יש להתייעץ שוב.

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל