לתרומות לחץ כאן

למה שולחים את כולם לישיבות

שאלה:

שלום רב,
הייתי במספר ישיבות לא מעט שנים וגם העברתי שיעורים בגמרא בעיון ובמחילה אבל אני חושב שהרוב הגדול, אולי אפילו מעל 80 אחוז מהתלמידים, בכלל לא מתאימים לישיבות. או שהם לא מספיק חכמים, או שהם לא יכולים "לתפוס ראש" הרבה שעות, או שזה פשוט לא מתאים להם כי יותר מתאים להם לפעול מאשר לשבת וללמוד או מסיבות אחרות. אז למה מעודדים את כולם ללכת לישיבות במקום לעשות סוגים שונים של סינונים כמו שעושים בכל מקום בעולם (באקדמיה, בעבודות וכן הלאה) ומי שטכנית לא מתאים לעולם הזה פשוט לא ייכנס לזה או שייכנס למסגרת מסוג שונה. הרי למשל לא את כולם מקבלים ללימודי רפואה, לא את כולם יקבלו לעבוד בעבודות שונות וכן הלאה. אני מבין שזה חשוב לכל אחד לקבל בסיס וכו', אך את הבסיס הזה אפשר לקבל בבית מההורים או ממורה שיעביר באופן פרטי או לקבוצה קטנה או בלימוד מאומץ של מספר חודשים עד שנה (ולא שנים רבות) או בלמשל שעה-שעתיים לימוד ביום למשך שנים. אך שנים רבות ורצופות של לימודים במשך כל היום והרבה מהלילה – ממה שראיתי זה פשוט לא מתאים לרוב הגדול של התלמידים שבתכלס לא באמת לומדים ולא באמת מבינים ופשוט מכלים את זמנם. ותאורטית למשל אם יעשו להם מבחנים לבדיקת הידע וההבנה אחרי שנים רבות שכביכול למדו כל היום והרבה מהלילה – הם יקבלו ציונים מאד נמוכים שזאת האינדיקציה הטובה ביותר שבשורה התחתונה לא באמת למדו.

תשובה:

שלום וברכה

שאלתך כבדת משקל! אינני יודע אם האמת כפי שאתה מתאר, זה קצת מוגזם, הנקודה רק שאני רוצה להאיר, היא שהיום הישיבה היא לא רק מקום להקניית ידע, אלא היא תיבת נח שמצילה את הנוער מכל המבול שסביבנו… בחור שנמצא כמה שנים בבית מדרש, יגדל להיות אדם אחר לגמרי, גם אם לא הצליח מאוד בלימודים והיה במסגרת בינונית יותר וכו'. כמעט ולא ניתן להשאר ירא שמים כאשר בגיל כה צעיר יוצאים החוצה לכל מה שהולך היום ברחוב… אז יכול להיות שניתן למצוא פתרונות יותר ממוקדים, ישיבות שמשלבים דברים שמתאימים יותר וכו', גם זה מורכב כיצד לדעת מי מסוגל ליותר וכדאי שיעשה יותר, ומי אינו מסוגל, אבל עצם הרעיון יכול להיות נכון. אבל בכל בכל מקרה הפתרון צריך להיות פנים בית המדרש ולא ליצור בתי מדרש רק ל"מתאימים"…

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. וסתם שתדע, גם הבינוניים והחלשים יכולים להיות גדולים, השאלה כמה הם ירצו, לה' אין בעיה "לשדרג" להם את הזיכרון והמוח, הכל שאלה של מסירות נפש.
    ויכול להיות שיום אחד זה יידלק אצלם, והיו מקרים כבר כאלו בעבר של עמנו.

  2. שלום לשואל !!
    אז הנה: אני הייתי בינוני ומטה בישיבה שלמדתי… לדעתך, הייתי צריך להשלח משם, לשיטתך…
    וכנראה הייתי יורד גם מבחינה רוחנית לרמה כזו או אחרת… כמו שניתן לראות בקלות ברחוב !!!

    אבל נשארתי ולמדתי רק קצת בכולל. היום אני עובד במשרה תורנית אבל ספון עד צוואר באוירה ישיבתית וכן כל בני ביתי ברוך ה' !!
    אז, שאל שוב…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל