לתרומות לחץ כאן

גוף נקי בתפילין

שאלה:

שלום, ידועה ההלכה שאי אפשר לומר דבר קדושה בלי להיות נקי או בלי להיות במקום נקי או כשצריך לשירותים עד כמות של צורך, הגיוני שכך יהיה גם לגבי תפילין, אבל מה המקור ‏בתורה הקדושה שיש לפעול לפי ההנחיות לעיל גם לתפילין

ואם תמצא לומר שזה מבואר בגמרא בשבת ‏דף נט ״אָמַר רַבִּי יַנַּאי: תְּפִילִּין צְרִיכִין גּוּף נָקִי כֶּאֱלִישָׁע בַּעַל כְּנָפַיִם״
‏ ‏זה לא ראייה משום שהגמרא שם מסביר ‏שם ״מַאי הִיא אַבָּיֵי אָמַר: שֶׁלֹּא יָפִיחַ בָּהֶן. רָבָא אָמַר: שֶׁלֹּא יִישַׁן בָּהֶם״
‏ולא שזה כמו והיה מחנך קדוש וכמו תפילה, שגוף נקי ‏זה משהו אחר?
‏ישר כוח

תשובה:

שאלת זאת כבר לאחרונה, אינני יודע את המקור הקדום, אף שבפוסקים זה מבואר.

מקורות

‏האמת שאני שאלתי זאת האחרונה אבל ‏אני לא קיבלתי את התשובה ‏אני מבקש מהרב ‏לשלוח לי איזה פוסקים מדברים על זה כדי שאני נוכל לעיין בו

תשובה:

בשו"ע הרב סי' פ סעי' ג מבואר שבענין נקיות הגוף יש להחמיר בתפילין יותר מבקריאת שמע, ממילא כל דיני נקיום וצואה האמורים בק"ש נכונים גם בתפילין וכל שכן הוא.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ‏שלום רב הגאון רב ירוחם ‏(אני ‏מקווה שזה לך), ‏אני ‏ראיתי את השולחן ערוך הרב ‏הזאת, ובוודאי שתפילין צריכים ‏גוף נקי ‏אבל זה כאמור לעיל, ‏הוא עוסק בסימן ובסעיף שמדברים פה ‏בעניין הפחה, ‏ודאי שתפילין ‏אסור להפיח בהם כמו שאומרים לעיל הגמרא בשבת ״א״ר ינאי… מאי היא… אביי אמר שלא יפיח בהן״. ‏אבל זה לא מקור ל מה ‏שאני שאלתי פה…

    ‏ודאי שההערה הזאת למעשה ‏פשיטא שזה אסור אבל אני מקווה לראות את מקור ‏בפוסקים

  2. לא הבנת את כוונתי. בשו"ע הרב מבואר שתפילין יותר חמור מק"ש, נקודה. ממילא יש ללמוד שכל דיני גוף נקי האמורים בק"ש, ובכללם צואה במקומה וכו', כל זה כ"ש שנוהג בתפילין, אף שהגמרא דיברה בהפחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל