לתרומות לחץ כאן

נקיות בתפילה

שאלה:

‏שלום לרבנים ‏ ‏יש הלכה ודין שאין שיעור לאיסור צואה (‏‏ ‏ההלכה זה נאמרה ‏לא רק בצואה ‏במקומו כלומר פי טבעת ‏‏ ‏אלא בכל איסור שיש בצואה ‏זה נראה לי קצת אין לדבר סוף. ‏ ‏איך אדם מתפלל ‏וכד ‏ ‏‏אם ‏ ‏אפשר שיש צואה שם שלא נראית?

תשובה:

לא על זה מדובר, אלא ממשות ניכרת לעין, ואינה מכוסה ובתוך ד' אמותיו, וגם בזה לא ניתנה תורה למלאכי השרת, ורק אם היה צריך לשים לב ופשע ולא ראה אז אינו יוצא ידי חובה. כל לחץ לא בריא בענין זה או חלילה ocd אין בו שמץ של עבודת ה', שהיא תמיד נעשית רק מתוך שמחה ורוגע.

יום מבורך.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. ‏מה ‏המקור שזה ‏רק בצואה ניכרת לעין , ודין זה כולל ‏‏לא ‏ניתנה ‏תורה למלאכי השרת.

    2. ‏זה לשון המשנה ברורה ״ – ומי שידיו מטונפות מקינוח ביהכ"ס אם אין בהם ממשות צואה אלא לכלוך בעלמא והלך ריחה והיא על ידו דומיא דמלמולי זיעה שרי לקרות כנגדה אפי' בלי כיסוי ודוקא אחר משום דלאו כצואה דמיא אבל הוא גופא כל שידיו מלוכלכות מלמולי זיעה וחיכוך הראש אסור לקרות ק"ש ותפלה עד שיטול ידיו או עכ"פ אם אין לו מים ינקה ידיו וכדלעיל בסימן ד' [פמ"ג] ועיין בבה"ל”

    ‏יש ‏פוסקים, ‏כמו שולחן ארוך הרב ‏שאומרים שזה לא רק אחר אלא ‏אפילו אם זה מדובר באדם בעצמו מותר ‏בסיטואציה כזו ‏

    ‏סליחה הרב אבל במה זה מדובר! צואה שאין בו ממשות ‏והיא על היד והלך ריחה? סליחה על ‏הלשון הגרפי ‏אבל האם זה ‏צואה שחור ‏שנראית ‏לעין ‏אבל זה לא ‏ ‏דבוק ‏וזה לשון אין בה ‏ממשות,‏
    והלך ריחה

    ‏אם זה לא, אז במה ‏אנחנו מדובר
    ‏כאן

    ‏ואגב ‏‏הסוגיה הזו ‏ובפרט שאני רואה ‏‏הלשונות ‏של הפוסקים ‏כמו המשנה ברורה ‏הנל ‏נראים מאוד תובעניים ‏ואפשר ‏אנשים אוסידי הם צודק

  2. אדרבה! הבאת ראיה יפה לדברי…. למה אדם אחר מותר לומר דברי קדושה גם לפי המשנה ברורה? הרי יש כאן צואה בתוך ד' אמות?! בהכרח כוונת המשנה ברורה שבאופן זה הוא דין מדיני נקיות ידים לברכה ואין לזה דין וגדרי צואה! יישר כח על הראיה.

  3. לגבי דיני נטילת ידים ודאי גם מלמולי זיעה מחייבים נטילה, אלו דינים פשוטים, אלא שאין לזה ענין עם סוגיות סימנים ע"ו-פ"ד אלא לסימן ד' ודו"ק.

  4. או שהתלכלך מעט מאוד ולא ניכר או שקינח בנייר ועדיין נשאר משהו, וכי זה חידוש אצלך שיש חיוב נטילת ידים אחרי השירותים? עיקר החיוב הוא בכהאי גוונא שקינח ונגע במקומות המטונפים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל