לתרומות לחץ כאן

משככי כאב בשבת

שאלה:

בנוגע לחילוק בין 'מיחוש בעלמא' שאסור לו רפואה בשבת, לבין 'חולה שנפל למשכב' שמותר לו, כתבו הפוסקים שלא צריך דוקא 'נפל למשכב', אלא הכוונה למצב שבו האדם מוטרד מעוצמת הכאב עד שאינו יכול לתפקד, וכמו שכתב בערוך השולחן שאינו יוצא מפתח ביתו. וראיתי בשש"כ שכתב שניתן לאמוד את הכאב עם 'סרגל כאב' כדי להכריע את מצבו.
אלא שהנה בסרגל כאב האונברסלי, יש דרגות 1-3 שנחשב 'כאב קל', שניתן להסתגל אליו ואינו מפריע לתפקוד כלל, ומסתמא נחשב למיחוש בעלמא,
ויש דרגות 4-6 שנחשב כאב בינוני שיש בו הפרעה לתפקוד,
אלא שכאב 4 [שוה לכאב שיניים ממוצע] מוגדר ככזה שאמנם מפריע לפעילויות, כי אי אפשר להתעלם ממנו לגמרי, אבל ניתן להסיח דעת ממנו למשך זמן, אם כי נזכרים בו לעיתים תכופות.
השאלה היא אם כאב כזה נחשב כבר כ'נפל למשכב' בגלל שיש בו הפרעה לתפקוד, או מאחר שאינו משבית אלא רק 'מפריע' אם כן עדיין הוא בגדר 'מיחוש' או לכל היותר 'מצטער הרבה' שנאסר להם רפואה בשבת. ורק דרגה 5 שמשביתה את התפקוד היומיומי (אלא אם כן במאמץ גדול) נחשבת כחולה שנפל למשכב שמותר לו רפואה.
אודה מאד באם יש בזה הנחיות ברורות במקומות רפואה וכדומה.
[בקיצור: אחרי ההנחיה של השש"כ שההכרעה אם נחשב 'מיחוש בעלמא' נמדדת לפי סרגל כאב, מהו המספר בסרגל שכבר לא נחשב 'מיחוש בעלמא']. מצורף קישור לתיאור הרמות בסרגל כאב בהרחבה.
https://drive.google.com/file/d/19JEAY4VM6vEl_XSc1w7rxUZuF5oY0VDa/view?usp=sharing

תשובה:

אני אינני יודע לקבוע דין זה לפי סרגל כאב, אבל לפי התיאור שאני קורא בסרגל שלך יש להניח שכבר ממס' 4 מותר לקחת משככי כאבים, ואין מה לדבר במס' 5 שודאי מותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל