לתרומות לחץ כאן

מעשר לקירוב בני נוער / מכתב תלונה / הפרת נדר לאחות במקום אב

שאלה:

שלום רב לרבנים שליט"א,

1) יש פעילות מבורכת וענפה שנודעה לי באחד מבית הכנסת בעירי בהם אני מתפלל. קירוב ילדי שכונות (רחוקים) ליהדות ואמירת מזמורי תהילים, כבוד הרב אשמח לדעת האם אפשר לתת לכך מכספי מעשר? וגם לדעת האם יהודי יכול לעשר למפרע – לדוגמא פלוני הרוויח בשבוע אחד 500 שקלים וידוע לו שבשבוע הבא יקבל שכר סביב עוד 500 שקלים האם יכול לעשר 100 שקלים טרם קיבל שכרו עבור הפעילות המאוחרת מבין השתיים?

2) זו שאלה של בדיעבד על מעשה שנעשה. הוזמנתי לתור כלשהו בשעה מסוימת, והפקידה הקלה ראש בניהול של המוזמנים ובפרט שמערכת התורים לא היתה תקינה וידעה על כך. קרה כך, שאדם אחר שאיחר לתורו בכחצי שעה נכנס לפני עקב חוסר ניהול עדכני ודינאמי של הקבלה, בכך נאלצתי להמתין עוד על העיכוב הטבעי (שהיה כרבע שעה) שאחר המועד שלי עוד כעשרים דק' ועדיין שלא נכנסתי לתורי. כמובן גם אימתתי את הדברים ונתנו לי תשובות "מן המותן" שלא עלו בקנה אחד עם העובדות הפועל. מהסיבה שנותרתי עם תחושה חמוצה וקושי לתת אמון בשירות של המקום, פשוט עידכנתי שאני מסתלק מן התור שלי ויצאתי מהמתחם, לא היתה הבעת התנגדות או מורת רוח מצד נותן השירות לנוכח פרישתי. להוסיף על כך גם כתבתי מכתב פניה ובו הלנתי על הזילזול בזמני ובנוכחותי, וכתבתי בסוף תיאור שהדברים שאני מכוון במכתבי הם לתועלת ולשיפור ושאני מבין שיכולים לקרות טעויות. לאחר דבר התקשרו אלי והביעו התנצלות על המקרה. למרות שהיתה תקלה מצד נותן השירות, המצפון לו נינוח לי כי סוג של העליתי את הטענות אם תרצו ל-"בית הדין" שלהם במערך פניות הציבור. האם נפלה תקלה תחת ידי?

3) באשר לפרשת מטות, מדוע בתחילה הפרשה דווקא התורה מסבירה על אב וביתו באשר להניא אותה מנדריה ולא על בנו למשל או על אשתו. ורציתי לדעת בהינתן שמניא אותה ממש ברגע הנידור, האם בהיעדר האב נגיד כשהוא בעבודה יכול האח הבכור להניא ממנה נדר (או שהאב יכול להאציל סמכותו לבנו לעשות כך?)

תודה רבה כבוד תורתכם,
ושיהיה לכם יום מלאכת תורה נפלא ומבורך

תשובה:

שלום וברכה

1. אפשר בהחלט לתת ממעשר כספים, ואפשר גם להלוות למעשר על חשבון הכנסות עתידיות.

2. במקרה חד פעמי שנבע בעצם משגגה אלא שלא לקחו אחריות וכו', לא הייתי עושה בלגן באופן שעלול לגרום נזק לעובד שסרח, יכול להיות שזה חד פעמי ולא היה לו מצב רוח וכו', במקרה חוזר ונשנה אפשר להתלונן כדי למנוע סבל מאנשים אחרים.

3. הסמכות להפר נדר, הוא רק לאב על בתו הקטנה – עד גיל 12.5 או לבעל [בנדרים שבינו לבינה או שיש בהם עינוי נפש, לא כל נדר, ודוקא ביום שמעו]. לאח גדול או כל קרוב משפחה אחר אין סמכות להפר נדרים.

ברכה והצלחה

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. שלום רב הרב שליט"א,
    באשר למכתב, שוחחתי טלפונית שוב עם פניות הציבור והבעתי באופן נוקב וכנה שחשוב לי להבין שדברי הובאו אך ורק לתועלת, ושטעויות קוראות ולא יצאו דברי לכדי פגיעה בעובד. יצאתי בתחושה טובה שהשתמע שאכן התקבלה הבהרה כנה זו.
    תודה רבה לך על שחלקת איתי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל