לתרומות לחץ כאן

מחילה בטעות על הפרת חוזה

שאלה:

שלום רב! חתמתי חוזה עבודה לאחר שהתנאים בעבודה הקודמת היו גרועים, ולאחר שחתמתי באו לקראתי והיטיבו את התנאים ואני מעונין לחזור מהחוזה, הבנתי שההוראה שאסור לחזור מהחוזה אלא אם הם מוחלים לי, השאלה שלי האם כשהם אומרים לי שהם מוחלים זה מועיל או מכיון שהם לא מודעים להלכה שאני מחוייב אליהם א"כ זה מחילה בטעות שאם הם היו יודעים שאני מחויב אולי הם לא היו מוחלים, וא"כ אם אני רוצה מחילה שמועילה אני יצטרך להודיע להם שבעיקרון אני מחויב אליהם אלא אני מבקש שימחלו לי תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

אין צורך למחילה, למרות שבחוזה כתוב תנאים גרועים, מותר להם לוותר ולא לפעול לפי הכתוב בחוזה. ואין צורך למחילה ואדרבה הם לא מעוניינים למחול על הכתוב בחוזה אלא הם מעוניינים להיטיב מעבר לכתוב בחוזה, ואם תהיה בעיה בעתיד הם יכולים לפעול לפי הכתוב בחוזה. ולכן אתה לא צריך לבקש שימחלו ולא להודיע להם, וזכותם להיטיב מעבר לכתוב בחוזה.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. אני מבין שהשאלה לא הובנה, החוזה שנחתם הוא עם מקום עבודה חדש, וכעת אני מעונין לבטלו ולהמשיך להשאר בעבודה הקודמת שהיטיבה את התנאים בזמן ששמעו שחתמתי חוזה עבודה במקום אחר, והשאלה היא כנ"ל האם מועילה מחילתם של מקום העבודה החדש בזמן שהם לא מודעים שאני מחויב לעבוד אצלם מחמת החוזה שנחתם עימם, תודה מראש

  2. עכשיו אני מבין שמדובר בחוזה עם מקום עבודה חדש.
    נחלקו הפוסקים האם אחרי חתימת החוזה מותר לפועל לחזור בו מהחוזה כדין פועל שיכול לחזור בחצי היום. ולכן אתה צריך לבקש מחילה ממקום העבודה החדש ולהמשיך במקום הישן.

  3. שאלתי היא על בסיס מה שראיתי בתשובה אחרת כאן שא"א לחזור,
    האם ניתן לחזורמחוזה עבודה
    כ״ד בכסלו ה׳תשע״ח (12/12/2017)
    שאלה:
    האם ניתן להתחרט אחרי חתימה על חוזה עבודה?

    תשובה:
    שלום וברכה,

    חתימה על חוזה נחשב לקניין, ולא ניתן לחזור מקניין רק אם יש מחילה משני הצדדים.

    אמנם הפועל שכיר שהתחייב בקניין לעבוד, נחלקו הפוסקים האם יכול לחזור כדין פועל שיכול לחזור באמצע היום. ודעת רוב הפוסקים שאין יכול לחזור בו.

    בהצלחה.

    מקורות:
    קניין על שכירות פועלים ראה שו"ע סימן שלג סעיף א.

    פועל שעשה קניין, דעת הריטב"א בתשובה סימן קיז שאין יכול לחזור. אמנם הש"ך שם ס"ק יד חולק על הדין והסיק שגם דעת הריטב"א כמותו. אמנם המעיין בריטב"א שלפנינו נראה שלא כדברי הש"ך. וגם בפת"ש שם ס"ק ה שהביא דעת הרבה פוסקים דלא כש"ך, ואין יכול לחזור בו.מהחוזה https://din.org.il/2017/12/12/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%A0%D7%99%D7%AA%D7%9F-%D7%9C%D7%97%D7%96%D7%95%D7%A8%D7%9E%D7%97%D7%95%D7%96%D7%94-%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%93%D7%94 , וכן שאלתי רב וכך הורה לי, וא"כ אני צריך לנהוג לפי הוראה זו, אלא שאני שואל כעת לאחר שאני מוכרח לפעול לפי ההוראה הזו שקיבלתי (שאני מבין כעת שיש בה מחלוקת הפוסקים) האם המחילה צריכה להיות באופן שמקום העבודה יודע שאני מחוייב אליהם שאל"כ היא מחילה בטעות, או לא. תודה מראש

  4. מספיק שאתה מבקש מחילה כיון שאתה מחויב לעבוד שם לפי חלק מהפוסקים ואתה מבקש מחילה על החוזה ואין זה מחילה בטעות.

  5. לא כ"כ הבנתי את התשובה, האם הכוונה שבגלל שזה מחלוקת בפוסקים א"כ זה רק חומרא?
    אבל סוף סוף אני מחויב ע"פ דין מכיון שכך ההוראה שקיבלתי.
    תודה מראש

  6. לשיטות שהקניין מחייב לעבוד אתה צריך לבקש שימחלו לך על ההתחיבות של החוזה. ולכן אתה מבקש מהם מחילה על ההתחייבות בחוזה, ואם הם מוחלים אין מחילה בטעות. הם יודעים שיש חוזה ויודעים שהם מוחלים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל