לתרומות לחץ כאן

‏מקום תפילין של יד – המשך

שאלה:

‏‏לכבוד הרב החשוב ‏אני מאוד עצוב משום שהייתי חושב שההלכה שזה שהתפילין של יד צריך ‏להיות כלפי הגוף, אני חשבתי ‏שההגדרה היא לחלוק השריר ברוחב ‏‏וחצי השריר שלצד הגוף ‏הוא מיקום התפילין של יד ( ‏כמו ‏שאנחנו ‏מחלקים את הזרוע לחצי, מבית השחי ‏עד ‏המרפק ‏אז אני חשבתי ‏כמו החישוב הזה ‏שזה ‏המשמעות של ״יטה לצד הגוף״) ‏ ‏ואז אני הייתי מ‏דקדק ‏על זה משום שאני ‏ידעתי את הבית יעקב שהאלי׳ רבה ‏מביא ‏שהלכה הזו הוא לעיכובא ‏משום זה שאני הייתי מדקדק על זה ‏אני ראיתי ‏שחלק ‏מהתפילה הוא לא על הבשר הגבוה ‏ואף שאני ידעתי ‏את הריאז ‏ ‏שצריך לדקדק ‏לא ליטה ‏את התפילין מאוד לצד הגוף אלא רק מעט ‏אני חשבתי שאפשר יש מחלקים עליו או אפילו אם לא, אני חשבתי שאני עושה את המינימום ‏שאני צריך ליטה ‏התפילין לצד הגוף מבוסס על ‏ ‏החשבון הנל (‏שמחלקים ‏את הבשר הגבוה כלומר השריר ‏ברוחב, וחצי השריר ‏שלצד הגוף ‏הוא ‏הפירוש של יטה לצד הגוף, ‏וממילא כל התפילין צריך להיות במקום ‏זה) ‏ואז אחר אני ראיתי את התשובה הזאת https://din.org.il/2022/07/21/%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%9d-%d7%94%d7%a0%d7%97%d7%aa-%d7%aa%d7%a4%d7%99%d7%9c%d7%99%d7%9f-%d7%a9%d7%9c-%d7%99%d7%93-10/

‏ ‏ ‏אני חשבתי היום ‏ ‏על התשובה הנל ‏ופתאום אני ‏הבין ‏ ‏שלכאורה ‏החשבון שלי לא נכון ‏ ‏ואפשר שהתפילין יהיה לצד הגוף, אפילו אם אני מניח ‏קצת מהתפילה ‏של יד קצת ‏על ״החצי השני של הזרוע ‏שלא לצד הגוף״ [‏עיין לעיל ״בהחשבון״ ‏שלי] ‏ואז זה יהיה בסדר ‏בהריאז הנל, וזה יהיה בסדר ‏בההלכה ״יטה ‏התפילין מעט לצד הגוף״ ‏מעט דייקא

‏ולעת ‏עתה ‏אני מאוד עצוב מישום ‏ ‏שזאת אומרת ‏שכל השנים אני הייתי בחשבון ‏הלא נכון הנל , אני הייתי לא יוצא תפילין של יד לדעת האריאז, ‏ואפשר לכולי עלמא ‏אני לא ‏הייתי יוצא, משום שזה פשוט עם קצת התפילין לא ‏היה על הבשר התפוח אפילו ברוחב זה לא נקרא מיקום תפילין. ‏ואני הייתי ‏מאוד מדקדק ‏על זה ‏וזה גורם לי ‏ ‏דווקא לא ליוצא. ואני מאוד ‏מאוד עצוב ‏על זה

‏האם יש שיטות שאומרים שאני הייתי יוצא ‏ידי חובתי. ‏(אני יודע כל ההלכות ‏תפילין ‏זה טעות אחד!!!)

ב. ‏אני רוצה לאשר ‏שלעת עתה ‏אני צודק ‏ואני צריך לנהוג כמו שאני חשבתי את ההערה הזאת היום?

תשובה:

אם יש מקום לשני תפילין בראש יש מקום גם לשני תפילין ביד, והגם שאינני מבין מאה אחוז מה עשית אני מניח שיצאת ידי חובה, על כל פנים עכשיו אנחנו מבינים, שמים במרכז המקום התפוח מבחינת הרוחב, וכשמחזירים את היד לתנוחה הטבעית ממילא הן נוטות לצד הגוף.

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. יישר ‏כוח כבוד הרב, ‏הנושא של יש מקום לשני תפילין הוא רק בארוך ולא ברוחב. לא? ‏ולדברי ‏חיים שאומר שזה גם ברוחב הוא אומר זה לראש, ‏אבל האם לשיטתו זה גם ליד ‏אני רוצה להבהיר ‏בקיצור ‏משום שהרב אומר שהוא ‏לא מבין את זה ‏מאה האחוז ‏בקיצור אני חשבתי שתפילה לצד הגוף ‏ ‏הפירוש היא ‏לחלוק את היד בשתיים ברוחב ‏ומשום שאני ‏דקדקתי ‏על זה זה גרם לקצת מהתפילה ‏להיות לא מעל בשר התפוח ‏ואני חושש שזה ‏היה אפשר חצי מהתפילה . ‏אז האם הרב אומר שאני יצאתי ידי חובתי

  2. ‏‏משום הדברי חיים ‏שאומר ‏דין שני ‏תפילין ‏בבת אחת גם ברוחב, ‏ ‏בראש ‏וממילא לכאורה ‏זה נאמר גם לגבי יד ‏או סליחה שהרב לא רוצה לגרום לי להרגיש רע

  3. זה מונח במקום הנכון גם אם לא כולו נוגע, כמו הנחת תפילין של ראש שכמעט אצל כולם בגלל שהתיתורא ישרה והראש עגול, לא כולה נוגע בראש.

  4. ‏ישר ‏כוח להרב ‏על כל ‏הדנים ‏לכף זכות ‏אבל אני בדקתי ‏וזה לא היה רק קצת התפילה ‏לא על הבשר התפוח חבל… אני לא שמתי לב ‏אני הייתי חשב שזה היה קצת וזה היה ‏מוכרח להיות אבל אני ‏בדקתי ושם ‏לב ‏‏ולכאורה ‏היה חצי בדיוק אם לא אפילו רבו ‏לא על הבשר התפוח חבל…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל