לתרומות לחץ כאן

האם אני כהן? ממשפחת קפלן?

שאלה:

לכבוד הרב, שלום וברכה!
יהודי שאני מכיר ביקש שאשאל את הרב, כי הוא "ספק כהן".
הוא נולד בחו"ל, בא ממשפחה רחוקה מאוד, ועכשיו חזר בתשובה ב"ה. משפחתו הגיעה לשם מפולין לפני מלחמת העולם.
שם משפחתם הוא "קפלן", שכידוע זה שם משפחה של כהנים. אביו אכן אמר לו שהם כהנים, אבל אחי אביו (שכבר נפטר) אמר לו שהם לא כהנים. אחי אביו היה מי שטיפל בקבורה ובמצבה של הסבים, ועל המצבה באמת אין הציור הרגיל של "ידי הכהנים". לא ניתן לשאול מישהו אחר במשפחה, כי כולם נספו בשואה. בכתובה של האבא שלו לא כתוב "הכהן" לאחר השמות, וגם לא בכתובה של הסבא. עד כמה שהיהודי הזה יודע, הוא לא שמע על מקרים של גיורים למעלה במשפחתו, וגם לא שמע על מקרים של נישואין עם נשים שלפני כן היו גרושות, כך שלא ידוע לו שהוא "חלל". הוא שואל: מה הדין שלו לגבי הכהונה? ברכת כהנים? עלייה לתורה? טומאת כוהנים? האם יש לו דינים מיוחדים שצריך לשמור על צד החומרא מחמת הספק? או שהוא "ישראל" לכל דבר? בניו יוכלו להתחתן עם כל אשה? וכו' וכו'. נודה לרב על תשובה מפורטת עם כל ההלכות, כי הוא נבוך מאוד. תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

משפחת קפלן אינה בהכרח משפחה של כהנים, אני מכיר כמה משפחות קפלן שאינם כהנים. לכן אין ספק שכל עוד הוא לא הוחזק ככהן ואין סיבה לומר שהוא כהן מלבד שם המשפחה שאולי אפשר לומר שרובם כהנים אבל זה בהחלט לא מצביע על כהונה, ולכן, עליו לנהוג כישראל לכל דבר משום שאנו הולכים אחר הרוב במקרים כאלה כפי שכתב בפני יהושע כתובות כג. ראה כאן שהארכתי בעניין של המשפחה אם הוא מהווה ראיה לכהונה כאשר רק זה המרכיב הראייתי. ובכל מקרה ברור ששם משפחת קפלן אינה כשם משפחת כהן וכד'. 

מעבר לזה האמירה של אביו שהם כהנים, אינה משמעותית בסיטואציה הזו. משום שלמיטב הבנתי אביו לא ראה דבר כזה במשפחתו כפי שאמרת הם אנשים רחוקים מדת. מחללי שבת דינם כגויים לעניין נאמנות זו, אין להם נאמנות אף לא כדין ע"א נאמן באיסורין, אז אם היה איזה תימוכין לטענתו אולי היה אפשר לחוש לדבריו כדין מסיח לפי תומו בתמיכת רגלים לדבר ראה בשו"ת חלקת יואב יו"ד סי' ג'. אולם אין כלל תימוכין לדבריו, וגם הוא עצמו אינו מעיד שראה וכד' אלא מקסימום שמע במעורפל משהו. ובפרט שהדוד מכחיש את דבריו, ולא נזכר כהונה בשום מקום כולל במקומות שהיה מצופה שיוזכר דבר כזה.

לכן, המסקנה המתבקשת היא שהאיש אינו כהן כלל ואינו צריך להחמיר על עצמו אף לא כספק כהן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל