לתרומות לחץ כאן

תשלום תיקון לבעל רכב שלא דורש את התשלום

שאלה:

לכבוד הרב,

לפני מספר חודשים נגרם נזק לפח של רכב שפגעתי בו קלות בגלל אשמה שלי (לרכב שנפגע היו עוד כמה נזקים בפח שלא מטופלים מפגיעות קודמות שפגעו בו ולא תוקנו).
לבעל הרכב הוצע מישהו שיוכל לתקן את זה בסכום של 1500 ש"ח או להפעיל ביטוח מהצד שלי מה שיעלה 1000 ש"ח וייתן לו רכב חלופי בזמן התיקון וכך גם הרכב שנהגתי בו יתוקן (אך מעלה את מחיר הפרמייה לביטוח).
בעל הרכב בהתחלה היה בקשר ואמר שיש מישהו שיוכל אולי לתקן בעלות סבירה, וכך לא צריך יהיה להפעיל ביטוח (הוא פשוט רצה רכב חלופי, וזה לרוונטי רק בהפעלת ביטוח).
בסופו של דבר הוא נעלם כמה חודשים, התקשרתי אליו להבין מה עשה, טען שתיקן את זה ב-2500 ש"ח ולא יודע היכן (אם בכלל) הקבלה, ואמר שיצור קשר, מה שלא קרה.

השאלה – בעל הרכב לא הודיע לי שזאת עלות התיקון (אני הבאתי לו מישהו אחר זול יותר, ובכל מקרה ביקשתי לפני כן שיצור קשר כדי להבין שהמחיר מתאים ביחס להפעלת ביטוח) ותיקן בעלות זאת על דעת עצמו ומה גם שלא ידוע מה הוא בדיוק תיקן
ברכב מלבד הנזק שנגרם לו בפגיעה (כפי שכתבתי שהיו לו נזקים קודמים)
העניין שגם עכשיו הוא נעלם והוא לא דורש את הסכום ולא ברור כמה זה מעניין אותו.
האם צריך להמשיך לחפש אותו כדי לא להיות בעל חוב? ואיזה סכום עליי לשלם (לפי מחיר שהיה צריך לשלם לביטוח (אם אין לו קבלה לא ניתן להפעיל ביטוח בדיעבד) או עלות תיקון שאני הצעתיו או לפי עלות תיקון שהוא טוען שאין לה אסמכתא בינתיים)?

תודה

תשובה:

שלום וברכה,

עליך לשלם 1,500 ש"ח עבור תיקון הנזק. אתה לא חייב לרדוף אחריו כיון שהוא יודע מיהו המזיק ואתה דיברת איתו, וכשירצה הוא יתבע ממך את הנזק.

בהצלחה.

מקורות:

אתה לא חייב לשלם לו מחיר של 2,400 ש"ח משתי סיבות: א. אתה לא חייב להאמין שהתיקון של הנזק שלך עלה סכום כזה, אולי הסכום שהוא שילם היה עבור תיקונים נוספים. ב. אם הצעת לו אפשרות לתיקון זול יותר אתה לא חייב לשלם את העלות היקרה.

אתה צריך לשלם לו מחיר 1,500 שזה מחיר התיקון, ולמרות שהייתה יכול לתקן דרך הביטוח ב1,000 ש"ח אבל אני מאמין שהייתה מעדיף לא לערב את הביטוח כדי שלא להגדיל את הפרמיה שלך.

אחרי שהודעת לו והוא יודע מיהו המזיק אתה לא צריך לרדוף אחריו, וכשהוא ירצה ואם ירצה הוא ייגש אליך ותשלם לו 1,500 ש"ח. הש"ך ריש סימן רלב הביא את דברי הש"ג שאם לא תובע את החוב הרי זה מחילה, והש"ך השאי את דבריו בצ"ע, ונראה שכאן שאתה ניגשת אליו והוא לא תובע לכו"ע אתה לא חייב להמשיך לרדוף אחריו – גם לשיטת הש"ך שאין כאן מחילה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בתשובה כתבתי שהחוב הוא 1,500 ולא יותר וגם על זה אם הודעת לו שאתה רוצה לשלם והוא עכשיו מתעלם ולא עונה אתה לא חייב לרדוף אחריו, העיקר שהוא יודע למי לפנות ושאתה מוכן לשלם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל