לתרומות לחץ כאן

דמי שדכנות

שאלה:

לכב' הדיינים שליט"א
אבקש לשאול לגבי תשלום דמי שדכנות:
"נערה" הציעה לשדך בין בחור לבחורה. את הפגישות ניהלו אחות הבחור יחד עם אח הבחורה. היו כמה פגישות והעניין הופסק.
אחרי כמה חודשים הציעו צד הבחור למשפחת הבחורה לפנות לרב ראובן, שיש לו קשר טוב עם הבחור, ולשמוע ממנו שאכן הבחור רוצה להמשיך בפגישות. צד הבחורה פנו אל לוי וביקשו ממנו לנסות לבדוק עם הרב ראובן האם ניתן להמשיך. לוי ביקש מהרב ראובן שהוא ינהל את השידוך מצד הבחור [בגלל הקשר שלו עם הבחור], והרב ראובן הציע שבנו הרב שמעון ינהל את השידוך במקומו.
ב"ה השידוך הגיע לידי גמר טוב, כשניהול השידוך נעשה בין הרב שמעון שהתקשר מצד הבחור, לבין לוי שהתקשר מצד הבחורה.
במהלך התנהלות השידוך אמר לוי לרב שמעון כי הוא עוזר לבחורה כפי שעזר לה בתחומים אחרים בעבר. כמו כן אמר לוי לרב שמעון כי הוא לא מתכוון לקבל תשלום על עבודתו [אבל זה קשור למערכת יחסים קרובה בין לוי למשפחת הבחורה].
הטענות:
שמעון טוען שאמנם הוא דיבר כל הזמן עם לוי, אבל חשב שלוי הוא "זרוע ארוכה" של הורי הבחורה, ומגיע לו דמי שדכנות משני הצדדים.
לוי טוען כי הוא זה שיזם את המשך השידוך וגם זה שעסק בכל פרטי השידוך מצד הבחורה לאורך כל הזמן, ומגיע לו דמי שדכנות מצד הבחורה.
השאלה:
מי אמור לקבל דמי שדכנות ובאיזו חלוקה. יש לציין שהרעיון לשידוך היה, כאמור, של "נערה", ושהיו שניים שניהלו אותו בפעם הראשונה.

תשובה:

שלום וברכה,

אם הנערה היא שהציעה את ההצעה לאח הבחורה ולאחות הבחור, היא נקראת מתחיל, וכיון שהנערה גם הפגישה בין הצדדים, לכן היא מקבלת חצי משני הצדדים. [בסוף השאלה כתבתם שהיו שניים שניהלו את הפגישות בהתחלה, לא הבנתי במה מדובר, כי האח והאחות של החתן והכלה לא נקראים שדכנים אלא הם הצדדים בעצמם שמטפלים בשידוך, ולכן אם הנערה הציעה לאח והאחות, היא השדכנית].

השידוך לא הגיע לסיום עד שהגיעו לוי והרב שמעון וקידמו את ההצעה. לוי היה מצד הכלה והרב שמעון מצד החתן, לכן החתן ישלם לרב שמעון חצי מדמי השדכנות. והכלה תשלם חצי ללוי. ואם לוי לא מעוניין לקבל דמי שדכנות, הרווח הוא לכלה, והכלה לא צריכה לשלם את החצי השני לרב שמון ולא לנערה.

לסיכום: הנערה תקבל חצי משני הצדדים. והרב שמעון יקבל חצי מצד החתן, ולוי חצי מצד הכלה – אם רוצה לקבל.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל