לתרומות לחץ כאן

ספק בנוסח חוזה שכירות

שאלה:

שלום וברכה
אני שוכר דירה והתחלתי חוזה בשנה הראשונה בתאריך 15/09/19 ולאחר שנה חתמנו חוזה חדש בתאריך טו תמוז שזה אומר שעדיין לא נגמר החוזה הראשון וסגרנו שוב ולאחר מכן חוזה שלישי בתאריך 19/08/21שזה אומר שוב באמצע חוזה ולשנינו היה ברור התאריך שהוא לפני החוזה אבל גם שהוא מתחיל לאחר שנגמר החוזה הישן ולא דובר שום דבר שהישן נגמר וחותמים חדש וסגרנו כל פעם ל12 חודשים כך כתוב בחוזה וכן הייתה הפעם השנייה שסגרנו לפני התאריך וברור לצדדים שזה הארכת חוזה וכן ניתן כל פעם 12 ציקים והמשכיר טוען שעליי לפנות את הדירה בתאריך הכתוב בחוזה שהוא 19/08/22)שזה היום שבאמת חתמנו ורק במקום לכתוב את תאריך התחלת השכירות לחודש אחרי כתבנו את תאריך החתימה באופן שברור לי שאני מאריך חוזה לעוד שנה כמו תמיד ואם כן עליי לפנות את הדירה ב 15/09/22 כמו שהייתה דעתנו בכל השכירויות שזה כל פעם לשנה ואף פעם לא דובר על 11 חודש או לבטל חוזה באמצע ולהתחיל חדש וכן כל פעם קיבל המשכיר 12 ציקים ולא אמר לי דבר על כך וכן כתוב בחוזה ל12 חודשים בכל חוזה מה עליי לעשות בברכה

תשובה:

שלום וברכה,

בחוזה נחתם שהשכירות תהיה לשנה עד 19/08/22 ולכן השכירות תפוג לפי הכתוב בחוזה. לא ניתן לחייב את המשכיר להשכיר את הדירה לחודש נוסף על סמך הצ'קים שניתנו כיון שהחוזה שהוא הקניין של השכירות ממורה שהשכירות מסתיימת ב19/08.

השוכר יכול לדרוש שיחזיר לו את הצ'ק האחרון כיון שגר בפועל רק 11 חודשים מהשכירות האחרונה ולא חייב לשלם את התשלום ה12 שנתן לשוכר.

בהצלחה.

מקורות:

כתב השולחן ערוך סימן שיב סעיף א: "אם הקדים לו השכר, אפילו לזמן מרובה, אינו יכול להוציאו עד שיכלה זמן כל השכירות שהקדים לו. הגה: ואפילו לא קצב לו זמן, אפילו הכי מסתמא שכרו נגד מעותיו". מבואר בשו"ע שאם שילם מראש התשלום יכול לקבוע את תקופת השכירות. אולם זה דווקא כשלא דיברו על זמן השכירות. אבל אם התנו במפורש על תקופת השכירות החוזה הוא הקובע. ויתר על זה מצאנו בסימן שיז סעיף ב וג שאם יש ספק על תקופת השכירות אין הדמים ראיה והמשכיר הוא המוחזק ויכול להוציא את השוכר. ובמקרה הנ"ל שכתבו בפירוש את תקופת השכירות ודאי שהמשכיר הוא המוחזק ולא ניתן לחייב את המשכיר שיאריך את תקופת השכירות. אולם לגבי התשלום השוכר לא צריך לשלם על חודש האחרון וכיון שהחוזה האחרון נקבע על 11 חודשים יכול לדרוש את הצ'ק האחרון.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. במחילה מכבוד הרב כתוב בחוזה תאריך אבל זה טעות ואף פעם לא היה בדעתי להשכיר ל11 חודש וכן המשכיר לא אמר לי לעולם דבר זה
    ועוד יותר מזה כתוב בחוזה מפורש 12 חודשים
    ןכן דעת העולם שמאריכים חוזה זה חל מסיום החוזה הראשון אלא אם דובר אחרת מה שלא היה פה
    וכן היה בחוזה האמצעי שחתמנו גם כן לפני הזמן ובכל זאת היה ל12 חודש

  2. אי אפשר לפרש כוונות נגד הכתוב בחוזה, וכיון שכתוב בחוזה 12 חודשים מהתאריך שחתמו עד התאריך שכתבו החוזה קובע את תקופת השכירות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל