לתרומות לחץ כאן

מקום הנחת תפילין של יד

שאלה:

‏שלום וברכה לדיינים החשובים ‏האליהו רבה אומר בשם הבית יעקב ‏שזה שהתפילה של יד צריך שיטה מעט לצד הגוף ‏זו ‏‏לעיכובא ‏אז השאלה שלי היא האם יש ‏פוסקים אחרים שמדברים על זה בכלל או אפילו שחולקים עליו ‏ואומרים שזה לא לעיכובא ‏או לא?

תשובה:

שלום וברכה

כפי שכבר הובא בשם הגר"ח קנייבסקי ועוד, כיון שהמקום הראוי הוא על הקיבורת שהיא נגלית כאשר אדם פורס ידו באופן שהיא פשוטה לפנים [כמו אדם שמחזיק מגש ביד וכדומה], ממילא אחר ההנחה כשמחזירים את היד למצב הטבעי זה ממילא נוטה לצד הלב. כך שנראה שבהכרח זה לעיכובא אבל בהכרח זה גם קורה, ואין חשש.

מקורות:

משנה ברורה סימן כז ס"ק ד: בראש העצם – אין ר"ל ראש העצם ממש דהתם עדיין נמוך הבשר ועד שיתחיל להיות גבוה אין מקום תפילין דאין ע"ז שם קיבורת אלא ר"ל בגובה הבשר שבעצם ולא בא הרמ"א בזה לחדש שום דבר רק במה שסיים אבל לא בחצי העצם שסמוך לשחי ור"ל אף שיש גם שם עדיין מקצת בשר תפוח וגם דעת המחבר הוא כן דדוקא מחצי העצם ולמטה כדמוכח בסעיף ז' ומה שכתב המחבר מתחלה בבשר התפוח שבעצם ע"כ ג"כ דכונתו מחצי העצם ולמטה והגר"א בביאורו הסכים לדינא דכל מקום הקיבורת כשר להניח בו תפילין וכן משמע בפרישה ועכ"פ למטה ממקום הקיבורת פסול לכו"ע ע"כ נכון למנוע מלהניח תפילין גדולים כי ע"פ הרוב מצוי בתפילין גדולים שסוף הקציצה מונחת למטה ממקום הקיבורת אם לא שיקשרם לכתחלה בחצי העצם העליון וגם זה לא נכון להקל לכתחילה בזה אחרי דדעת המחבר ורמ"א להחמיר בזה. אך אם אין לו כ"א תפילין גדולים טוב יותר שיקשרם בחצי העצם העליון במקום שנמצא עדיין בשר התפוח ויצא בזה עכ"פ דעת הגר"א וש"פ ממה שיהיו מונחים למטה ממקום הקיבורת ולא יצא בזה אליבא דכו"ע וגם הברכה יהיה לבטלה:

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לא, הזוית של היד. תפשוט ידיך קדימה כאדם המקבל מגש גדול לידו, ואחר כך תעזוב את היד שתחזור לתנוחה הטבעית, תראה שהיא מסתובבת מעט לצד הגוף. היד עצמה.

  2. ‏לכבוד הרב ‏האם אפשר לקבל לינק או משהו כזה ל מה ‏שהרב עונה בתשובה שלו על מה הגאון רב חיים קנייבסקי אמר ‏כלומר הנוסח של רב חיים

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל