לתרומות לחץ כאן

כשרות הבשר – אשכנזים / ספרדים

שאלה:

א.ראיתי כמה פעמיים בתשובות באתר, שגם לספרדים בד"ץ ירושלים הוא טוב (אני מתכוון שהוא חלק כשיטת הבית יוסף).
השאלה שלי האם זה על כל השחיטות שלהם, ולא רק שחיטות מסוימות.
ומה המקור שלכם לזה, זה נפק"מ גדולה לי ולעוד המון אנשים הרוצים לקיים ההלכה, ומצד שני לא מוותרים על רמת כשרות מהודרת במקסימום האפשרי, לכן אשמח לדעת.
ב. אני יודע שהרבה מרבני ספרד בדורינו (מי שלא אוכל רק שחיטה פרטית), אוכלים בדווקא הכשרים ספרדים, ושאר הרבנים ובני התורה האשכנזים חלקם הקטן אוכל מחפוד וברובם רק הכשרים אשכנזים.
אני לא שואל פוליטי או משהו כזה, אני שואל מבחינה הלכתית (שאמורה להיות), יש דברים שהכשרויות הספרדיות לא מחמירות שזה בעיה לאשכנזי לאכול?
ג. היכן יש חומר או מקום לברר בדיוק ההכשרים הטובים ביותר ואלו שפחות בכל הדברים…?
יישר כח.

תשובה:

שלום וברכה

1. בד"ץ העדה החרדית מפרסמת שהם מקפידים כל כל חומרות מרן הבית יוסף. וכיון שמערכת זו מבחינת הרמה המקצועית היא הטובה ביותר שקיימת, ואין על כך עוררין, הן מבינת נאמנותם הן מבחינת מקצועיותם ורמת הפיקוח הדקדקנית שלהם, אין ספק שהבשר שלהם מהודר מאוד גם לספרדים. אינני רוצה להוציא לעז ולחלק ציונים למערכות כשרות, וגם אינני בר סמכא לחלק ציונים כאלו כי אינני מכיר מבפנים, אבל כן אני יכול לגבי מערכת מסוימת בלי לנקוב בשמה, לספר לך סיפור: פנה כאן באתר לפני שנים מספר אדם ושאל כך: מוניתי למשגיח כשרות במסעדה על ידי מערכת פלונית, תוכלו להסביר לי אולי מה אני אמור לעשות שם ועל מה אני אמור לפקח? עד כאן דבריו. מיותר להסביר, אבל משגיח של העדה החרדית לא היה שואל שאלה כזו… כלומר חשוב להבין, מעבר למה שהמערכת מצהירה ואומרת וכו', הכי חשוב לדעת מה רמת הביצוע, מה המקצועיות של האנשים, מה רמת הפיקוח וכו'… זה חשוב הרבה יותר! לכן, ככל שהם, ואגב לא רק הם, גם שארית ישראל והרב רובין מצהירים כי הבשר שלהם הוא חלק בית יוסף, ואלו מערכות מהודרות מאוד, גם ספרדי יכול לאכול מהבשר הזה, וזה עדיף על פני מערכת פחות מהודרת שכל מעלתה היא בכך שהיא מנוהלת על ידי גורמים בני עדות המזרח. זה אינו מדד לאיכות הכשרות, רק הביצוע, ללא כל הבדל בין עדה כזו לאחרת.

2. מה שמצוי שאשכנזים אוכלים יותר מכשרויות אשכנזיות וספרדים מספרדיות, אין לזה סיבה הגיונית, פשוט באופן טבעי כיון שמדובר בלסמוך על מישהו, מצוי יותר שאנשים מכירים רבנים מבני קהילתם ונמשכים אחרי המערכות שלהם.

3. שואלים תלמידי חכמים שסומכים עליהם. אינני יודע מה לומר. אני בביתי מכניס מוצרים בכשרויות: עדה חרדית, הרב לנדא בני ברק, הרב רובין ושארית ישראל.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. אני מתכוון למה שהרב בתשובה רימז לכשרות הזו.
    אבי הוא ת"ח חשוב מוסמך לפסיקה ושימש תלמידי חכמים…אני לא באתי מבית פשוט בכלל
    אבל בעניין ההכשרים אבי לא מתמצא בכלל
    והוא שואל אחד שהוא סומך עליו והוא אמר לו על ההכשר שהרב רימז שהוא מצוין..והוא אוכל אותו, אני לא יודע עם זה מתמימות או מאי הכרת המציאות מה שבטוח שזה לא מחוסר יראת שמים מדובר באדם שלומד שעות על גבי שעות וירא שמים בתחליט..
    ועכשיו אני שואל איך לנהוג בזה שהם כן אוכלים הכשרות הזו (בבשר בקר ועוף)..
    אני אישית משתדל לא לאכול ממנה וכמובן לא במסעדות
    ??

  2. אינני יודע מנין לך למי רמזתי, עכ"פ, מסתבר שבבית ההורים ניתן להקל, ודאי לגבי עופות. אבל אינני בקי די הצורך בתפקוד המערכות.

  3. אני חושב שמסיפור שמישהו שלח שאלה לאתר לפסול מערכת קשרות או לרמז על אחת מהשתיים שהופיעו בתשובה זה בעייתי מבחינת גזל והורדת מכירות……

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל