לתרומות לחץ כאן

קנס לצדקה – התרת נדרים

שלום רב,
ויישר כח עצום על פעילותכם

עשיתי לעצמי גדר בשבועה שאם אעבור על עבירה מסוימת אתחייב ליתן סכום גדול לצדקה, היה לי ברור שהפחד מהתשלום ימנע אותי מלעבור, למעשה נתחייבתי כעת בסכום גדול (יותר מההכנסה החודשית) שאין באפשרותי לשלם בבת אחת. השאלה שלי היא:
א. האם יש אפשרות להתיר את השבועה?(לגבי העבירה עשיתי לעצמי גדר שמקווה שהוא יותר מועיל) ואם כן באיזה אופן, והאם חובה עלי לספר בדיוק את נושא השבועה או שמספיק שהתחייבתי לצדקה?
ב. במידה ואין אפשרות להתיר, האם הנני מחויב להשיג הלוואה ולשלם מיד את הסכום, (מדין בל תאחר) או שאפשר לקבוע סכום חודשי ולשלם באמצעותו במשך שנתיים/שלוש? (לא היה בדעתי שום דבר לגבי אופן התשלום כי היה ברור לי שלא אגיע לידי כך, אך אם היו שואלים אותי נדמה לי שהייתי משיב שאצטרך לשלם לא מיד אלא כפי שיתאפשר לי)

תשובה:

שלום רב

ראשית יש לערוך בדחיפות התרת נדרים, כדי שלפחות מכאן ולהבא לא תתחייב בסכומים אלו. לגבי מה שכבר היה, תנסה לעשות לעצמך סיכום בערך נגיד פעמיים או שלוש בשבוע וכו’, תרשום את הסכום, ולאורך שנים תתן כל פעם משהו.

איסור בל תאחר קיים רק בשני תנאים, שיש לך את הכסף ויש עני מזומן לפניך, עניים יש אבל כסף כנראה אין עדיין ולכן אפשר לתת בתשלומים. ראה כאן.

בהצלחה רבה ויהי רצון שלא תכשל יותר….

מקורות:

ראה כל נדרי פרק לב הערה לו מדברי האחרונים שההתרה אינה עוקרת את הנדר למפרע אלא רק “מכאן ולהבא למפרע”, כלומר מכאן ולהבא דנים כאילו לא היה נדר, אבל חיוב שכבר חל עליך באותה שעה יש לשלם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל