לתרומות לחץ כאן

שיעור ברכה אחרונה על מים / ברכה אחרונה על שתייה חמה

שאלה:

בס"ד.
שלום ותודה לרב.
התלבטתי האם כדי לברך ברכה אחרונה על כוס מים או שאר משקים שמכילים כמות שמחייבת ברכה אחרונה. צריך לשתות בבת אחת דווקא באופן שיתקיים בפועל מלוא לוגמיו? או שאין זה שיעור לאופן השתייה אלא רק לכמות ולכן למשל גם אם ישתה עם קש או בלגימות קטנות עדיין יתחייב ברכה אחרונה?
ולפי תשובתו של הרב מה הדין בשתיה חמה? האם יש אופן שבו כן יתחייב בברכה אחרונה?

תשובה:

שלום וברכה

בשתייה רגילה, יש לשתות [לרוב הפוסקים] בשיעור הזמן של שתיית רביעית, כלומר רביעית בשתים שלוש לגימות רצופות.

בנוגע לברכה אחרונה על משקה חם נחלקו הדעות, שכן כידוע שיעור שתייה לברכה אחרונה הוא כדי שתיית רביעית, כלומר, רביעית משקה בשתי לגימות, דבר זה בלתי אפשרי במשקה חם, ומשום כך יש שסברו שלגביו שיעור השתייה הוא שונה, כדרך שרגילים לשתות משקה חם, אולם אחרים חולקים וסוברים שאין חילוק בין המשקאות השונים בענין זה. כדי לצאת מידי ספק, הורה המנה ברורה לכתחילה, שכאשר שותים כוס תה, יש לשייר בסוף שיעור רביעית ולהניחו שיצטנן מעט, ואותו לשתות בשתי לגימות וכך אפשר לברך ברכה אחרונה. אכן יש שחלקו על הוראה זו וסברו שכיון ואין זו הדרך לשתות כך תה אף אם ישתייר בסוף ויצטנן אין לברך ברכה אחרונה. וכ"כ בס' בתי כהונה. אולם דבריו תמוהים עד למאוד, שהרי ברור שאדם ששותה תה קר, גם אם זה לא טעים במיוחד חייב לברך על כך, וכשם שהוא חייב בברכה ראשונה כך גם בברכה אחרונה, לכן אין לזוז מהוראת המשנה ברורה שבמקרה שהתה הצטנן מעט או שמצננים מעט במיוחד כדי להחמיר ככל הדעות, יש לברך ברכה אחרונה.

מקורות:

על דעות הסוברים שבשתיית תה וכדומה מברכים אף ששותים מעט מעט ראה כאן.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בהחלט, שם יש שאפילו דיברו לא רק על שיהוי הזמן אלא שאולי שם בכלל לא צריך רביעית [לענין קידוש על משקה חריף בשבת בבוקר]. כמובן יש להחמיר בזה שלא לסמוך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל