לתרומות לחץ כאן

קביעות סעודה על בלינצ'עס / חימום במיקרוגל

שאלה:

‏‏לכבוד דיינים ‏חשובים אם למשל ‏אני מחמם במיקרוגל ‏בלינצ׳ס תפוחי אדמה ‏קפואים מחברה שמוכרת אותם קפואים ‏האם המיקרוגל ‏זה כמו אפיה שיש ‏מציאות של ‏‏קביעות ‏סעודה (‏בשיעור ‏קביעות סעודה בפת הבאה בכיסינין) ‏‏ ‏או לא ‏במקרגריל ‏זה ‏משהו אחר שלא מחייב ‏קביעות סעודה עם אדם אוכל שיעור קביעות סעודה ‏אני שואל לא רק לגבי בלינצ׳ס אלא כמו כל המזונות שאני קונה ‏קפואים שאני מחמם ‏במיקרוגל ‏אם יש להם ‏ ‏דין של ‏פת הבאה בכיסונין ‏או לא ‏זה שאני מחמם את מזונות הנל ‏במיקרוגל ‏זה משתנה את ‏המציאות שזה כמו פסטה ‏שאין להם דין קביעות סעודה

תשובה:

שלום וברכה

הנושא אינו המיקרוגל, הוא רק סימפטום ואסביר.

המציאות קצת קשה להגדרה, ניתן את הכלל וממנו נבין את הגבול הדק. בורקס אין לגביו שאלה, זו בלילה עבה, ואף שמרדדים דק את העלים יש קביעות סעודה,ומה שחיממת במיקרוגל, ממה נפשך אם יש שם תוכנית אפייה זה כמו תנור, אם אין וזה נעשה ראוי למאכל, סימן שכבר נאפה…. אלא שבשו"ע בסי' קסח סעי' ח מחלק בין אובליא"ש שבלילתה רכה ונאפית דק ואעפ"כ יש ב דין קביעות סעודה לניבלא"ש שהיא בלילה נוזלית ממש, שבה אין קביעות סעודה ואין בה תורת לחם כלל. ולכן יש שחילקו בין פנקייק שדומה יותר לאובליא"ש לבין בלינצ'עס שדומה יותר לניבלא"ש… ראה בזה בס' פסקי תשובות שם. כלומר הנושא הוא לא המיקרוגל, אלא שהבלילה של החביתייה הזו שאתה מתאר יתכן שלא שייך בו קביעות סעודה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ‏לכבוד דיינים חשובים ‏ישר כוח ‏לההגדרה ‏שאני לא ידע עד פה, ‏למדתי את הסוגיה הזו במתבתא/‏ישיבה קטנה ‏המגיד שיעור אומר שכל המציאות של פת הבאה בכיסנין ‏היה משום אפיה אבל ‏אם אדם ‏מבשל ‏‏ ‏את המזונות או ‏אדים ‏או רותח ‏או ‏טגן ‏את המזונות זה לא ‏ ‏פת הבאה בכיסינן ‏זה כבר משהו אחר כמו למשל פסטה שזה מזונות אבל ‏ ‏ ‏הבישול עושה את זה ‏לא פת הבאה בכיסנין ‏אז אני שאלתי אפשר ‏ ‏מקרגריל ‏זה כמו בישול ‏וזה עושה את הבלינצ׳ס ללא קביעות סעודה ‏אז אני רוצה להבהיר האם ‏המגיד שיעור ‏אמר בטעות? ‏מהמה ‏נפשך ‏של הרב אני רואה שזה לא למעשה ‏כן ‏בבלינצ׳ס ‏אבל אני שואל ככלל ‏סליחה על הלא טוב ‏עברית

  2. לכאורה יש משמעות לדיני בישול, דהלא אם מבשל את הלחם בכלי שני מבואר במ"ב שאינו מתבשל, למרות שעיננו הרואות שמתבשל, ובע"כ משום שבעינן גדרי בישול כגדרי בישול בשבת, ובהלכות שבת ידועה מח' הגרש"ז והאגרו"מ אם בישול במיקרוגל חשיב בישול ואסור מהתורה, או דדמי לבישול בחמה (ויסוד המח' בביאור דברי רש"י בבישול בחמה).

  3. נכון, אבל ראשית, מיקרוגל אינו שונה מתנור לגבי נדון זה, כלומר אם תשים בפנים דבר שיש בו רוטב, הנדון יהיה אם זה בישול, ואם תשים בפנים דבר יבש הנדון יהיה אם נחשב אפייה. שנית, לגבי דיןקביעת סעודה לא שמענו שצריך תולדות האור דוקא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל