לתרומות לחץ כאן

נדר של מצוה בקניית עליה לתורה

שאלה:

לרב שליט"א, שלום.אבקש לשאול,על תלמיד, שהיה נוכח בשמחת תורה.ומכרו שם את העליות לתורה, לא בכסף,אלא בכמות משניות .והנ"ל קנה 'עליה', במספר משניות גדול. האם זה נחשב לממש נדר?? 1-      דעת השו"ע שכל דין 'אקום ואשנה'- זה 'רק' דרבנןשולחן ערוך יורה דעה הלכות נדרים סימן ריג סעיף בז] {א} האומר: אשנה פרק זה, הוי כאלו נדר לתת צדקה. 2-      האם זה לא נחשב 'נדרי זירוזין'?הרי 'המוכר' (הגבאי) , אומר: 20 משניות, ואז ראובן מעלה ל30 משניות וכו' וכו'ןלא ברור שראובן לא 'רוצה' שזה יהיה נדר.  אלא רק לזרז את עצמו שיעשה זאת.  לא?כי באמת לא רוצה בדיבורו שיחול כנדר אלא רק לזרז את עצמו.וצריך דעת מוחלטת לנדור נדר
3- עשה מסירת מודעה בר"ה+אמירת כל נידרי  ולכן, האם , לא צריך כלל 'התרה', מעיקר הדין?

תשובה:

שלום וברכה

אני מניח שתמיד אומרים בתחילה שזה בלי נדר, וכל המכירה אחר כך היא על דעת כן… אבל הצדדים שצידדת בהם, להצד שכן היה כאן נדר, הם קלושים לדעתי… מה הכוונה לא רוצה שיהיה נדר? זה דברים שבלב, אם הוא נדר אז יש נדר… ועל המודעה הרי לא סומכים בנדר גמור, אלא רק לגבי קבלה שלא התנה עליה שתהיה בלי נדר..

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לפי זה לכאורה לא מצאנו ידינו ורגלינו בביהמ”ד. הרי כל מקום שמוכרים עליות, בין אם זה בכסף ובין במשניות/דפי גמרא כשראובן מעלה את המחיר הוי נדרי צדקה ולאחר מכן שמעון מעלה גם הוא הרי שגם עליו יש נדרי צדקה וגם אם בסוף רק האחרון זוכה במה נפטרו כל הקודמים לו?

  2. זה אינו קשור כלל, פשיטא שהנדר היה על דעת שיקבל את העלייה, כאן אנחנו מדברים במי שכבר קיבל אבל עכשיו "אין לו כח" ללמוד את המשניות שהתחייב בתמורה…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל