שאלה:
לרב שליט"א, שלום.אבקש לשאול,על תלמיד, שהיה נוכח בשמחת תורה.ומכרו שם את העליות לתורה, לא בכסף,אלא בכמות משניות .והנ"ל קנה 'עליה', במספר משניות גדול. האם זה נחשב לממש נדר?? 1- דעת השו"ע שכל דין 'אקום ואשנה'- זה 'רק' דרבנןשולחן ערוך יורה דעה הלכות נדרים סימן ריג סעיף בז] {א} האומר: אשנה פרק זה, הוי כאלו נדר לתת צדקה. 2- האם זה לא נחשב 'נדרי זירוזין'?הרי 'המוכר' (הגבאי) , אומר: 20 משניות, ואז ראובן מעלה ל30 משניות וכו' וכו'ןלא ברור שראובן לא 'רוצה' שזה יהיה נדר. אלא רק לזרז את עצמו שיעשה זאת. לא?כי באמת לא רוצה בדיבורו שיחול כנדר אלא רק לזרז את עצמו.וצריך דעת מוחלטת לנדור נדר
3- עשה מסירת מודעה בר"ה+אמירת כל נידרי ולכן, האם , לא צריך כלל 'התרה', מעיקר הדין?
תשובה:
שלום וברכה
אני מניח שתמיד אומרים בתחילה שזה בלי נדר, וכל המכירה אחר כך היא על דעת כן… אבל הצדדים שצידדת בהם, להצד שכן היה כאן נדר, הם קלושים לדעתי… מה הכוונה לא רוצה שיהיה נדר? זה דברים שבלב, אם הוא נדר אז יש נדר… ועל המודעה הרי לא סומכים בנדר גמור, אלא רק לגבי קבלה שלא התנה עליה שתהיה בלי נדר..
לפי זה לכאורה לא מצאנו ידינו ורגלינו בביהמ”ד. הרי כל מקום שמוכרים עליות, בין אם זה בכסף ובין במשניות/דפי גמרא כשראובן מעלה את המחיר הוי נדרי צדקה ולאחר מכן שמעון מעלה גם הוא הרי שגם עליו יש נדרי צדקה וגם אם בסוף רק האחרון זוכה במה נפטרו כל הקודמים לו?
זה אינו קשור כלל, פשיטא שהנדר היה על דעת שיקבל את העלייה, כאן אנחנו מדברים במי שכבר קיבל אבל עכשיו "אין לו כח" ללמוד את המשניות שהתחייב בתמורה…
הנדר היה ”על דעת”? מדוע שזה לא יהיה דברים שבלב
דברים שבליבו ובלב כל אדם שלא מתכוונים לנדר.
השאר תגובה