לתרומות לחץ כאן

האם יכולים לכפות שכן לרישום בטאבו

שאלה:

אני גר בבנין חדש, שהקבלן פשט רגל אחר האכלוס. בית המשפט מאפשר לעו"ד לרשום את הנכס בטאבו על שם כל אחד את חלקו.
התעוררה בעיה שיש חניית רכבת (מיועד בעיקרון לבעל שתי מכוניות, אשר יוכל להוציא את המכונית הפנימית כשהוא מפנה את החניה החיצונה), שמכרו אותה לשני אנשים, הפנימי לאחד שישתמש שם כחצר (אינו ראוי לו לחניה), והחיצון לשכן אחר לחנות שם. אך כיון שבתשריט הבנין מופיע שניהם כחניה, אין הטאבו מאפשר לחלק את החניה חציה על שם אחד וחציה על שם אחר, כי מוכח בזה שהפנימי משתמש בו כחצר ולא כחניה כנדרש בתשריט, והם רואים בזה עבירת בניה. בכך מתעכב רישום הבנין כולו בטאבו, כיון שאי אפשר להשאיר חלק אחד שלא ברישום. יש אפשרות לרשום את שני החניות על שניהם בשותפות, דהיינו שכל אחד שותף בשניהם, אך שניהם מתנגדים לכך, והעו"ד הממונה על הרישום טוען שאינו יכול לבצע שום דבר שלא בהסכמה מפורשת. והעו"ד אומר עוד, שאם בעלי החניות הנ"ל לא יגיעו להסכמה תוך זמן קצר, הוא מחזיר את התיק לכונס נכסים שלא הצליח להשלים את הרישום, ועבד כבר במשך כמה שנים תמורת הכסף שקיבל ואינו חייב למשוך את זה עוד.
כתוצאה מכך לא יוכלו לבצע פעולות במקרקעין רק בפניה לבית משפט שיורה לרוכשים לשלם לעו"ד שיפעל כחברה משכנת, אבל טאבו לא יהיה עד שיגיעו שכנים אלו להסכמה ביניהם, או שימכרו אחת את חלקו לשני מה שאינם מעוניינים בזה לעת עתה. לחילופין אפשר לפנות לבית המשפט שהוא יורה לעו"ד לרשום את שתי החניות בשותפות על שניהם.
השאלה היא
1. האם יכולים שאר השכנים לכוף את בעלי החניות הנ"ל להגיע ביניהם להסכמה על אופן רישום חניותיהם, כדי שלא לעכב את רישום הבנין בטאבו, ובטענה שכולם נשתתפו על דעת שירשמו את הנכס בטאבו, ומכוח זה יש שעבוד והתחייבות על בעלי החניות הנ"ל להגיע להסכמה בניהם על אופן הרישום, או שאין טענה כזו, ובעלי החניות יכולים לעשות שב ואל תעשה (ובכך הם מקווים ששאר השכנים יפצו אותם על הפסדם מה שאין להם רישום חלק על החניה), אף שכולם יפסידו את הטאבו משום כך.
2. במידה וניתן לחייב את בעלי החניות להגיע להסכמה, האם ניתן לדרוש מהם שיגיעו להסכמה מידית, כדי שלא יפסידו השכנים את מה ששילמו כבר מאות אלפי ש"ח לעו"ד הראשון שרוצה לפרוש כבר (מדובר על 32 שכנים * 5850 ש"ח, ששולם לעו"ד בעת החתימה עם הקבלן), או שהם יכולים למשוך את הסכמתם כמה שנים.
3. במידה ולא יגיעו השכנים להסכמה, האם מותר לפנות לבית המשפט שהוא יכריע איך לבצע את הרישום, או שיש בזה חשש גזל.

תשובה:

שלום וברכה,

אסור לבעלי החניות לעכב את הרישום בטאבו ולהזיק את שאר השכנים באי רישום בטאבו וכן להפסיד להם את הכסף שהוציאו עבור הרישום. אם השכנים לא מסכימים להגיע להסדר או לרשום את החניות כחלק משותף עליכם לתובעם בבית דין ובית דין יראה לנכון לחייב אותם על כך. אם הנתבעים לא ירצו להגיע לבית דין יהי מותר לכם לתבוע אותם בבית משפט שיכפה עליהם לרשום את החניות כנכס משותף ובכל להציל את שאר השכנים.

אותם בעלי חניות שהם לא פועלים לקדם את הרישום בטאבו הם מזיקים את השכנים.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל