לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

המתנה היקרה של שבת

להצטרפות לאלפי המנויים ולקבל את העלון חנם, לשלוח הערות או תגובות, נא ליצור קשר עם הרב יהושע אלט בכתובת [email protected]. העלון מתפרסם בשש יבשות וביותר מארבעים מדינות ברחבי תבל.

כדי לרכוש אחד מהספרים (באנגלית) של המחבר (עותק או ספר אלקטרוני) ולקבל אותו במשלוח עד דלת ביתך, אנא שלח דוא"ל לכתובת [email protected]  או בקר בכתובת https://amzn.to/3eyh5xP.

המחבר מרשה ומעודד לכל מי שרוצה להעתיק ולהפיץ את העלון לזכות את הרבים.

ר' אלט זכה ללמוד תחת הרה"ג מרדכי פרידלענדער זצ"ל והוסמך לרבנות על ידי הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל. ר' אלט הוציא שלשה ספרים במגוון נושאים בעניעי יהדות ומחשבת ישראל. כתביו מופיעים באנגלית, אידיש, עברית, גרמנית וצרפתית.

המתנה היקרה של שבת

 

הגמרא (שבת ק:) מספרת שה' אמר למשה שיש לי מתנה טובה, מתנה נפלאה בבית האוצר שלי ושמה שבת. אני רוצה לתת את זה לעם היהודי, לך תודיע לו. הספר "ספרי קדושים" מסביר את הגמרא בסיפור. ר' שמואל שמעלקה נתקל פעם באדם עני ולא היה לו מה לתת לו. לכן הוא נתן לו טבעת יקרה שהייתה ברשותו. כשאשתו הבינה את זה, היא כל כך התעצבנה כי זה היה שווה הרבה כסף. הרבי אמר אז אם זה שווה כל כך הרבה, תן לי ללכת להגיד לעני כמה באמת שווה הטבעת כדי שהוא לא ימכור אותה בזול. כך נוכל לתפוס את הגמרא הנ"ל כפי שעלינו לדעת את ערכה האמיתי של השבת. לכן, לך והודיעם, הודע ליהודים על ערך השבת.

המילה "שבת" קשורה לשקט, שלווה כמו "שובה ונחת" (ישעיה ל:טו) וכמו "נפשי ישובב" (תהלים כג:ג), מחזירה את נשמתי. כוחות הרשע עוזבים את השבת כפי שאומר לנו הזוהר, "כשמגיע השבת…כל המשפטים הקשים מוסרים…"

 

אנחנו צריכים לחוות שבת אמיתית. ר' משה לייב סאסובר היה נותן את המשל הבא: היה מישהו שרצה להזמין אדם גדול. לכן הוא הזמין את האיכות הגבוהה ביותר מכל דבר – המעדנים הטובים ביותר, מוזיקאים מובילים, הקומיקאים המצחיקים ביותר, התאורה הטובה ביותר וכן הלאה. עם זאת, הוא שכח להזמין את האורח. כך גם עם אנשים רבים בנוגע לשבת כשהם מכינים את המאכלים הטובים ביותר, לובשים את הבגדים הטובים ביותר שלהם, מנגבים את הרצפה, מכינים נרות שבת יפים וכן הלאה. עם זאת, הם שוכחים להזמין שבת! בדרך זו אנו יכולים להבין "וקראת לשבת" (ישעיה נח:יג), מכיוון שצריך להזמין גם את השבת.

 

היה יהודי מירושלים שהיה אומר "ה' נתת לי חלה ללחם משנה (אגב, הנצי"ב [משיב דבר א, כא] כותב שלחם משנה יכולה להיות שתי פרוסות לחם, ולא שתי חלות שלמות.), יין לקידוש ולהבדלה וכל מה שאני צריך לשבת. עכשיו, בבקשה תן לי שבת לשבת." אנחנו צריכים לחוות את השמחה, המתיקות והקדושה של השבת.

 

השל"ה מעיר על "וקראת לשבת עונג" ששבת צריכה להתענג ממך. כלומר, מהדרך שבה אתה מתפלל, לומד וכדומה.

לשבת יש את היכולת להביא אותנו קרוב לה' כפי שהוא אומר "ואני קרבת אלהים לי טוב" (תהלים עג:כח), כמו קרבת, חולקת את אותה גימטריה כמו שבת, 702.

 

איך מרגישים את האור של שבת? אדמו"ר מלכבי"ץ (תורת אבות, דרכים בעבודת ה') מעיר על "לוו עליי…ואני פורע",לווה את הכספים הדרושים לשבת ואני, ה', אחזיר את הלוואותיך (ביצה טו:), שהמילה "לוו" גם כן משמעותה להתחבר כמו ב"ילוה אישי" (בראשית כט:לד), בעלי יתחבר. אז, התחבר לה' ואז אני פורע, הוא יראה לך את האור, כפי שפורע גם כן משמעותה לגלות כמו ב"כי פרע" (שמות לב:כה), הוא נחשף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *