לתרומות לחץ כאן

פגעו לי ברכב ומסרבים לתת פרטים

שאלה:

שלום וברכה,
יש לי רכב שאני שכור מחברת השכרה, מישהו נתקע לי באוטו ועשה נזק בפלסטיק, ביקשתי את פרטי הרכב ביטוח וכו' הוא טען שאין בכלל נזק ופשוט צריך לחבר את הפלסטיק הוא הלך באמצע הלילה ותיקן בלי רשותי את הפלסטיק, לאחר מכן אמר לי שאני אלך לחברת ההשכרה ובמידה ויש באמת נזק הוא ישלם הלכתי לחברה הם אמרו שיש נזק , דיברתי עם הפוגע כדי שיתן לי את הפרטים והוא עדיין מסרב הוא טוען שהוא לא חייב לתת לי והוא גם לא רוצה לשלם דרך הביטוח אלא אני ילך מול החברת השכרה ואח"כ אתחשבן איתו. אני טוען שלפי החוק הוא מחוייב לתת לי את כל הפרטים של הרכב כולל ביטוח לאחר תאונה ואין לו אפשרות להתחמק גם אם לדעתו אין בכלל נזק ואני לא רוצה להתנהל מול חברת ההשכרה אלא לקבל את הפרטים ושהוא יתנהל מולם, מי צודק? ובמידה ואני מותר לי להתלונן עליו במשטרה? ואם לא מה האופציות שלי?

תשובה:

שלום וברכה, 

הנהג שפגע חייב לתת את הפרטים שלו, ואסור לו להפיל עליך את החוב לחברת השכרה – גם אם הוא יבטיח שהוא יסתדר איתך, אסור לו להפיל עליך את החוב. אם הוא מסרב לתת פרטים תודיע לו שאתה תמסור אותו למשטרה, ואם הוא ימשיך לסרב תוכל לפעול כרצונך.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ע סימן שפח סעיף ה הביא מחלוקת הראשונים במוסר ממון ביד אנס כשכוונתו להציל לעצמו ולא להזיק לחברו, שדעת ר' אליעזר מטולא שאין לו דין מוסר, אך מנדים אותו עד שישלם את כל ההפסדים שבאו מחמתו. ודעת מהר"ם והרא"ש ומהרי"ק שדינו כמוסר וחייב לשלם לו כל הזיקו. והש"ך ס"ק כו פסק כשיטה ב' שנחשב מוסר. והוסיף הש"ך שנראה שאף דברי ר"א מטולא שפטר דוקא במקרה שלא היה יכול להציל בענין אחר, ולכן המרדכי בפרק המניח הביא את המהר"ם שאוסר, ואילו בפרק הגוזל הביא את הר"א מטולא שמתיר, שבפרק הגוזל מדובר שלא יכול להציל בעניין אחר וגם החולקים סוברים שאינו נחשב מוסר. 

בבאר היטב סימן שפח ס"ק טז דייק מתשובת מהרש"ל סימן יט גבי ראובן שקיבל טבעת מגוי שהייתה בחזקת גנובה, ומשכן ראובן את הטבעת לשמעון, ושמעון מכר אותה לגוי, וכשנתפס שמעון שהייתה בידו טבעת גנובה הודיע שבא לו מידי ראובן, והוצרך ראובן לברוח מביתו כדי להציל עצמו והונו, עולה דברי המהרש"ל שאם ראובן לא הודיע לשמעון שהטבעת גזולה ומכר שמעון את הטבעת לגוי, ובגללו העלילו על שמעון, מותר לשמעון לספר שראובן מסר לו את הטבעת, ואינו נחשב למוסר, שנחשב שראובן הביא את הנזק על עצמו. וכלשון המהרש"ל 'ארי ארכביה אכתפיה'.

ונמצא שאסור למסור כאשר מתכוון להציל לעצמו, אולם אם הפוגע יכול לתת פרטים ומסרב לתת פרטים הרי זה דומה למקרה של המהרש"ל שהוא מביא על עצמו את הנזק, ומותר לך למסור אותו אם אתה מתרה בו תחילה. 

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל