לתרומות לחץ כאן

זכויות של קבלן

שאלה:

שלום לאתר הנכבד, אני אשמח לדעת חוות דעת הלכתית של מי שמבין בענייני ממונות כיוון שהדבר נוגע לתביעה בבית דין והוצאות על טוענים רבניים וכו'.
את הבניין שלנו בנה קבלן פלוני. לאחר מכן אותו קבלן מכר מספר דירות למספר אנשים. ככל הנראה שאר הבניין נותר בידיו.
כעת, הקבלן הנ"ל בנה וממשיך לבנות יחידות דיור בשטח הבניין.
השאלה שלי היא כדלהלן:
בהנחה שניתן לשכנים ובעלי שאר הדירות לעכב עפ"י ההלכה שכנים מלבנות יחידות דיור (ריבוי דיורים, כיעור המבנה ועוד) – האם גם את הקבלן שרוב הבניין שייך לו – אפשר לעכב מלבנות, או ששמא כיוון שהבניין שייך לו יש לו רשות לכך?
תודה.

תשובה:

שלום וברכה,

הבניין לא שייך לקבלן הבעלות של הקבלן שווה לדיירים שרכשו את הדירות, ואם יש אפשרות לעכב על בעלי הדירות שלא יוסיפו עוד יח"ד לבית המשותף, כמו כן ניתן לעכב על הקבלן שלא יוסיף עוד יח"ד. אא"כ רשום בחוזה תנאים אחרים. 

לרוב אין אפשרות לעכב על יח"ד, ולכן כדאי שתבדוק תחילה את התביעה אצל דיין מוסמך, ולא לסמוך על טו"ר או עו"ד שהם ירצו לקבל את התיק שלך בשביל למלא את כיסם בהרבה כסף… ולכן הם ישלו אותך שאתה צודק. ואח"כ ישאירו עם הפסד כספי בלבד.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שלום ותודה על המענה! מדוע לרוב אין אפשרות לעכב על בניית יחידת דיור? הקבלן מעוניין לבנות יחידת דיור בלובי בצורה לא חוקית. מבחינה הלכתית אסור לו להוסיף פתח לחדר מדרגות וכמו"כ להוסיף דיירים (שו"ע קנד, א-ב ורמ"א שם).
    אשמח להבין, ובמידה ויש גם מאמר של אחד מפוסקי זמנינו המדברים על כך בהרחבה – אשמח לקבל הפניה.
    ישר כח !!

  2. שלום, ראיתי את העלון אבל לצערי פוסקי זמנינו לא מורים כך. הגר"א וייס במנחת אשר, הרב אברהם יעקב כהן בספרו עמק המשפט, הרב זעפרני ועוד, מורים שאין היתר כזה. אוכל לציין מראי מקומות אם יש צורך. אשמח לשמוע את דעכם.

  3. אשמח למראי מקומות, לא ידוע לי על דיין שאוסר להוסיף יח"ד לבית משותף, כיום הדבר מאוד נפוץ בכל בניין שהחניות מחסנים נהפכים ליח"ד ואין לכך התנגדות בשום בית דין, וכך שמעתי מהר"נ נוסבוים והר"מ שפרן שאין איסור בדבר, והשכנים לא יכולים להתנגד.

  4. שלום וברכה,
    בספר עמק המשפט, סימן ח – דן אודות יחידת דיור שרוצים להוסיף על הגג כאשר הכניסה היא חיצונית.
    בשו"ת מנחת אשר, סימן צד דן ג"כ באותו עניין וכתב לאסור.
    גם הרב ואזנר בשבט הלוי חלק ח' סימן רצט דן בזה ולא כתב שם להתיר ודאי לא באופן פשוט.
    אשמח לשמוע ממכם מאד כדי לברר את הדברים לאשורם.

  5. שלום לך,
    אכן אתה צודק בספר עמק המשפט ובספר מנחת אשר כתבו לאסור לפתוח יח"ד נוספות לחדר מדרגות. ויש לי להשיב כמה תשובות על דבריך. התשובות הנ"ל נכתבו לפני הרבה שנים וגם המנחת אשר סיים את דבריו שכל מקום לפי מנהגו, וכיון שכך המנהג אז גם לדעות האוסרות יש מקום להתיר. ולפי דעת הרב שפרן והרב נוסבוים [כך שמעתי מהם] שחדר מדרגות דינו כמבוי ולא כחצר, וממילא אין כלל סיבה לאסור. אולם גם לאוסרים יתכן שכיום הם יתירו. לפי הידוע לי היום לא נראה לי שיש בית דין שיאסור להוסיף יח"ד.
    גם העמק המשפט שאסר כתב בסימן ל שאם יש לקבלן חתימות שיש לו רשות לבנות, מותר לו לבנות ואין אפשרות לאסור עליו, ויתכן שבמקרה שלך הקבלן שייר לעצמו זכות לבנות עוד יח"ד ולכן לא תוכל לאסור עליו.
    בקיצור קשה לי להאמין שתצא זכאי בדין כדאי שתתייעץ עם דיין מוסמך ולא עם טו"ר שיביא לך עוד תשובות להגנתך, וייקח ממך הרבה כסף ולבסוף התביעה שלך תידחה בבית דין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל