שאלה:
שלום כבוד הרב
קלף עבודת יד, האם זה דווקא כאשר כל העבודות היו ביד, או גם אם רק חלק נעשה ביד נחשב למהודר ביחס לקלף מכונה ? והאם גם חשוב בזה שיהי' ע"י ישראל ? תודה
תשובה:
בקלף עבודת יד יש להקפיד שכל עבודות העיבוד יעשו ביד ועל ידי ישראל, והמהדר שגם השרת השיער ושאר תיקוני העור יעשו כך, תבוא עליו הברכה.
מקורות:
בתורת השלמים (סי’ ח”י) לחיד”א ממהר”ם זכות זצ”ל איתא: “אם אפשר טוב שעיבוד העורות יהיה הכל ע”י ישראל ולא תגע בו יד ערל וטמא”.
ובאור לציון (ח”ב עמ’ לד ד”ה והנה) משמע שטוב שגם תיקון העור מלבד עיבודו בסיד יהיה לשמה (כגון גירוד העור והחלקתו והכנתו לכתיבה), וכן הוא בברוך שאמר (עמ’ ל"ו) שנכון שתיקוני העור מלבד העיבוד יהיו לשמה. ובס’ בני יונה (רע”א,א): “נכון לדקדק בקדושת העיבוד לשמה כל מקום שאפשר ע”י ישראל, ואפילו אינו מעבד ביפוי כגוי, וכן תקון וחליקתן העורות וגרירתן וכו’ ע”י ישראל לשמה ובדיעבד כשר אף אם לא נעשו אלו המלאכות לשמה; ובקובץ אגרות להחזו”א (ח”ב קלד) מובא שרצה החזו”א לצוות שיאמרו לשמה “אבל עשה זאת קודם בואי, אבל נראה שאין דבר זה בכלל עיבוד”. וכן בשבט הלוי ח”י סי’ ד’ כ’:”…והמלאכות אחרי העיבוד בסיד כהסרת שערות אחרי שכבר העור מעובד מן הדין… בגדר תיקון העור… ויש הידור בזה לכתחילה אבל אינו מעכב וי”ש משתדל לשמה גם בזה…”
לכבוד הרב שליט"א! האם חשיבות ההקפדה על עבודת יד ולא מכונה בכל העבודות לגבי עצם ההידור גם עולה מהמקורות הנ"ל או ממקור אחר? תזכו למצוות!
מהמקורות הנ"ל, ואולי יש עוד מקורות אני כותב רק מה שאני מכיר…
השאר תגובה