לתרומות לחץ כאן

קריעה על ירושלים

שאלה:

שלום שלום

לשיטת מרן הגרשז"א, אכן צריך לקרוע על ירושלים בזמן הזה, אך סברתו ייחודית: כיוון שאין כוח לשלטון בישראל לעקור ולהרוס את הכנסיות בירושלים, עדיין החורבן עומד בתוקפו וחלה חובת הקריעה: "דכל זמן שרואים עדיין בעיר הקדש והמקדש כנסיות של נכרים וגם קברי עכו"ם וכו', ואין אנו יכולים למעקר פולחנא נוכראה [=לעקור את הפולחן הנוכרי], עדיין היא בחרבנה".[28]היעדר כוח שלטוני יכול להתפרש באחת משתי דרכים. האחת, במציאות כזו אין כאן שלטון כלל. שלטון ללא כוח אינו נקרא שלטון; השנייה: יש כאן שלטון אך הוא חלש ועל כן חלה עדיין חובת הקריעה. כך או כך רואים כי הקריטריון היחיד של הרשז"א בפתרון השאלה הוא כוחו של השלטון. שלטון ישראל על ירושלים הוא נעדר יכולות לעקור את הפולחן הנוכרי מן העיר. לכן הוא אינו עומד בדרישת ההלכה של שלטון ישראל כדי לפטור את הקריעה על ירושלים, וחובת הקריעה בעינה עומדת.[ מנחת שלמה, א]

ומה סברתו ומקורו?, הרי יש שלטון!

תשובה:

זיל בתר טעמא, אבלים על ירושלים, מה יעזור לך שיש שלטון כאשר בפועל כולה מלאה כנסיות וגילולים ואין לנו יכולת לבנות את בית המקדש ולאוקמי שכינתא מעפרא… מבחינה תוכנית, החורבן במזרח העיר בכלל ובהר המוריה בפרט, עדיין בעיצומו… הרובע היהודי שהוא רק חלק מהעיר העליונה של ימי בית שני, הוא היחיד שקיימים בו חיים יהודיים מלאים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל