לתרומות לחץ כאן

כתיבה מתוך הכתב

שאלה:

שלום כבוד הרב,
לא הבנתי את המשנה ברורה שאומר (סעיף קטן קלז) "אפילו אם הוא שגור בפיו", בפיו של מי ? של הסופר או המקריא ? עיינתי בבית יוסף אבל צקוצר הזמן עיינתי ממש בין השורותועיינתי בדרשו ובאיש מצליח ובאור המזרח ובאליבא דהלכתא שכולם מלקטים הערות מהאחרונים על המשנה ברורה – ולא מצאתי תשובה – וגם עיינתי בקיצור הלכה ברורה של הרב דוד יוסף שלחט"א ובילקוט יוסף ולא מצאתי תשובה ברורה.

ועדיין לא התברר לי דין פשוט : מי שבקי (כלומר שיודע לכתוב תפילין בלי לעיין בחומש), וחבר מקריא לו מהחומש, והסופר הבקי כותב, האם הסופר הבקי צריך להוציא בפיו כל תיבה.
לכאורה זה דומה לכשכותב בקי מהחומש שמסקנת המגן אברהם שלא צריך (כמו שהביא בסעיף קטן קלו) ואם כן פה לכאורה האם יש לדמות כבוד הרב ?

תשובה:

ודאי הכוונה לסופר, הכוונה היא שכיון שזה לא שגור בפיו, לא יסמוך על זכירתו מה שאמר לו המקריא [שהוא קורא מתוך הכתב] אלא יאמר שוב בקול כדי לוודא שאכן הוא כותב מדוייק.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. ממש לא הבנתי את מה שהרב כתב בתשובה קראתי 4 5 פעמים ל הבנתי מחילה על הטרחה

    "ודאי הכוונה לסופר [= שהוא לא בקי ?] , הכוונה היא שכיון שזה [לא = ?] שגור בפיו, לא יסמוך על זכירתו מה שאמר לו המקריא [שהוא קורא מתוך הכתב] אלא יאמר שוב בקול כדי לוודא שאכן הוא כותב מדוייק"

  2. מדובר שהסופר אינו בקי ולא שגור בפיו, ולכן למרות שמישהו מקריא לו מתוך הכתב, לא יסמוך על זה ששמע מפי המקריא וכך יכתוב, אלא יחזור בפיו בקול, כדי שאם לא שמע טוב ועדיין הוא טועה, המקריא יתקן אותו.

  3. זה פשט השולחן ערוך, אבל מה כוונת המשנה ברורה סעיף קטן קלז שאפילו אם הוא בקי ?
    ממה שהרב כותב אם הסופר בקי יש להקל ?
    ומה דאיירי בסעך קטן הכוונה שאם המקריא בקי ומקריא לו מתוך הכתב אפילו הכי צריך הכותב לחזור אחריו ?

  4. אכן, אם הוא לא כותב בעצמו מתוך הכתב אלא שומע מאחר, אפילו הוא – הסופר – בקי יחזור ויאמר בפה כדי שאם יטעה יתקן אותו המקריא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל