לתרומות לחץ כאן

צניעות

שאלה:

שלום רב
רציתי לשאול האם אפשר להחמיא לבת/ אחות הלובשת בגד/ פאה חדשים שאינם בקו הצניעות.
חוסר התיחסות עלול לגרום למריבה או הלבנת פנים.
תודה רבה
תזכו למצוות

תשובה:

אפשר להחמיא.

בהצלחה רבה

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. הרב מחילה, אני שואל כדי להבין את ההלכה באמת, איך יכול להיות שמותר להחמיא על איסור? זה לא יעודד אותה עוד יותר ללכת כך ולהחטיא את הרבים?
    קשה לומר שבאמת חוסר התייחסות תגרור מריבה או הלבנת פנים, וגם אם כן, איפה הגבול? מה עם חנופה לרשעים?

  2. סברת הלב. המחמאה לא תגרום לה ללבוש את זה יותר, לא תכשיל אותה בכלום, מניעת המחמאה רק תגרום כעס עלבון וריחוק. אנחנו לא מדברים על לבוש לא צנוע בעליל כמו חולצה בלי שרוול חלילה וכדומה, שזה כבר חילול ה' להחמיא, גם היא מבינה שזה אסור וכו'… אלא על פאה קצת ארוכה וכדומה, כך נראה לי פשוט.

  3. יש להבהיר (בפרט עבור המגיבים הקודמים) שפאה שאינה בקו הצניעות פירושה שהיא חריגה מאוד ומושכת תשומת לב רבה, באורכה, בנפחה או בצבעה.

    זה לא תלוי בתקנון זה או אחר שהמציא מאן דהו, אלא משתנה לפי האופנה ולפי מנהג המקום, והגדר הזה מובא בספרי הפוסקים.

    וכן כתב הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א, ראב"ד העדה החרדית בירושלים, לגבי הגדרת פאה שאינה צנועה: "קשה לתאר או לפרש כללים באיזה אופן הוה פריצות או לא, והעיקר שלא לעורר תימהון… דהוה פריצות שמתבלטת יותר מדאי. וכן כאן אי אפשר לקבוע בזה שום כללים, אלא דבר אחד יש לזכור תמיד, שבצניעות פשוטו כמשמעו שלא תתבלט בתיקון שערותיה שיסתכלו עליה דוקא" (ספר דת והלכה סימן א).

    ולכן הכל תלוי במנהג המקום, ואם הפאה יוצאת דופן ממנהג הנשים באותו מקום, אסורה היא משום פריצות. וזהו כלל בסיסי בהלכות צניעות; שיהיה מכוסה מה שצריך להיות מכוסה, ולא יהיה חריג ובולט.

    וכן היא דעת הגר"ח קניבסקי זצ"ל שהביא הרב יעקב צבי בוצ'קובסקי בספר "בנות מלכים" בשם הגרא"ח שצ'יגל שליט"א מח"ס "דולה ומשקה", שאמר לו הגר"ח קניבסקי ש"לגדרי הצניעות בפאה נכרית אין גדר ברור בהלכה, והוא משתנה לפי המציאות".

    וכן היא דעת הגרש"ז אויערבאך בספר "ועלהו לא יבול" (תשובות הגרש"ז, חלק ג' עמ' ע'): "התפרסמו גדרי צניעות בפאות נכריות של נשים, שהתייחסו לצבע הפאות, לאורכן, לצורתן וכו'. גם שמו של הרב הוזכר ביחס לגדרים אלו. שאלתי את הרב ביחס לגדרים השונים שהתפרסמו: האם זה נכון שאסור שפאות נכריות תהיינה בצבע כזה וכזה? וענה: 'אני לא יודע'. המשכתי לשאול אותו על גדרים נוספים שהתפרסמו, האם כך נכון לומר? על הכל ענה לי הרב: 'אני לא יודע, אינני מבין בזה'. לבסוף אמר לי: אני לא יודע לומר לך גדרים בענין פאות נכריות של נשים, אך הכלל הוא שמה שבנות ישראל הכשרות נוהגות – זה בסדר".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל