שאלה:
רציתי לשאול אני מכין דף של מראי מקומות לכולל, ולפעמים אני לוקח מקורות מש"ס מתיבתא, שאלתי האם אני צריך לציין בכל פעם, שהדבר נלקח ממתיבתא, או מספיק לכתוב דהרשב"א כ' וכו' שהרי גם הם לא אמרו את הדבר. (ואם צריך האם מספיק לכתוב, שהביאו בשם הרשב"א וכו'). כי לא נעים לי לכתוב שזה משם.
תשובה:
אם כותבים חידוש, קושיא או תירוץ, יש לציין את המקור ויש אפילו חשש איסור גזל שלא לציין את המקור. גם אם כותבים שמצווה להפיץ אין זה פוטר מלציין את המקור.
אם ראו בספרים של אחרים מראי מקומות בלבד, נהוג לציין את המקור הראשון מבלי לציין היכן ראו את המראה מקום. בפרט בספר כזה שמיועד מטבעו רק למראי מקומות ונראה שנכתב על דעת כן שלא יציינו בשמו…
מקורות:
עיין במגן אברהם סי' קנו סק"ב שהאומר דבר שלא בשם אומרו עובר בלאו והמקור הוא לכאורה מילקוט שמעוני משלי רמז תתקס שעובר על "אל תגזל דל". ועיין בשו"ת מחנה חיים ח"ב חו"מ סי' מט שדן אם נפסל לעדות
האם הבעיה היא דווקא, אם אני מנכס את החידוש לעצמי, או שצריך לציין את שם המקור, ונ"מ בנוסח "הביאו בספרים" בלי לציין מי אמרו.
הבעיה בחוסר ציון מדוייק.
השאר תגובה