לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

לקסיקון מוגבל

להצטרפות לאלפי המנויים ולקבל את העלון חנם, לשלוח הערות או תגובות, נא ליצור קשר עם הרב יהושע אלט בכתובת [email protected]. העלון מתפרסם בשש יבשות וביותר מארבעים מדינות ברחבי תבל.

כדי לרכוש אחד מהספרים (באנגלית) של המחבר (עותק או ספר אלקטרוני) ולקבל אותו במשלוח עד דלת ביתך, אנא שלח דוא"ל לכתובת [email protected]  או בקר בכתובת https://amzn.to/3eyh5xP.

המחבר מרשה ומעודד לכל מי שרוצה להעתיק ולהפיץ את העלון לזכות את הרבים.

ר' אלט זכה ללמוד תחת הרה"ג מרדכי פרידלענדער זצ"ל והוסמך לרבנות על ידי הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל. ר' אלט הוציא שלשה ספרים במגוון נושאים בעניעי יהדות ומחשבת ישראל. כתביו מופיעים באנגלית, אידיש, עברית, גרמנית וצרפתית.

לקסיקון מוגבל

המדרש (ויקרא רבה, לד:טז) מספר שכאשר אמו של ר' שמעון בר יוחאי הייתה מדברת יתר על המידה בשבת היה אומר לה: שבת היום. ואז היא שקטה. במיוחד בשבת אנחנו צריכים להיזהר בדיבור שלנו. הגמרא אומרת לנו שדיבורו של אדם בשבת צריך להיות שונה מזה של השבוע (שבת קיג:).

 

באור זה נוכל לתפוס את ההסבר שניתן בשם הבעש"ט על הפסוק על שבת, "בחריש ובקציר תשבת" (שמות לד:כא), אתה תפסיק מחריש וקציר: "חריש" יכול להיות גם כן שקט (ראה ויקרא יט:יד) ו"קציר" לקצר. לכן אפשר להבין שאסור לדבר שלא לצורך בשבת וכשצריך לדבר, לעשות זאת בלי עודף מילים.

  

כשראה שני בחורים בישיבה מדברים בשבת, העיר ר' חיים וולוז'ינר שהם צריכים ללמוד תורה, שכן שבת יוצר ראשי תיבות של שׁונה בשבת תענוג, לימוד בשבת הוא תענוג. הבחורים השיבו שזה גם ראשי תיבות של שׂיחה בשבת תענוג, לדבר בשבת זה תענוג. לאחר מכן העיר ר' חיים שזו הכוונה ב"לב חכם לימינו ולב כסיל לשמאלו" (קהלת י:ב), דעתו של חכם הוא לימין ודעתו של השוטה הוא לשמאל. החכם שם את הנקודה לימין על ה-ש עושה אותה שׁונה בשבת תענוג, ואילו השוטה שם את הנקודה בצד שמאל של ה-ש עושה אותה שׂיחה בשבת תענוג!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *