לתרומות לחץ כאן

צירוף למנין ששה מתפללים עם עוד ארבעה נוכחים

שאלה:

שלום וברכה,
1. האם יש בעיה להתחיל תפילת שמונה עשרה בקביעות עם שישה מתפללים.
2. כשמתחילים שמונה עשרה עם שישה ובתוכם יש אחד או שנים שלא יודעים להתפלל, האם עדיין נחשב שמתפללים עם שישה?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

 

המשנה ברורה כידוע מכריע בסי' צ סעי' ט שמנין הוא דוקא עשרה אנשים המתחילים שמונה עשרה ביחד.

מסתבר שאם כולם בברכה הראשונה זה עדיין נחשב יחד.

כשיש שישה אנשים שמתפללים עתה ורוצים לצרף אליהם ארבעה, נחלקו הדעות אם זה נחשב תפילה בציבור, אבל בכל מקרה הם יכולים לומר קדיש וברכו. ויש שחילקו לענין זה בין קדיש לחזרת הש”ץ ראה כאן. כאשר יש רק ארבעה או חמישה שלא התפללו, לכל הדעות הם לא נחשבים כתפלה בציבור. ומכל מקום גם הם יכולים לצרף עמהם עוד שישה לברכו וקדיש ראה משנה ברורה בסי’ סט.

מי שלא יודע להתפלל הרי שהוא לא מתפלל איתם, אז במה הוא שונה מהארבעה האחרים? לא הבנתי… ואם התכוונת להתפלל בששה בלי עוד ארבעה נוכחים ודאי אין כאן מנין לשום דבר וענין ואין לומר קדיש וחזרת הש"ץ.

מקורות:

פשטות דברי המשנה ברורה סי’ צ’ ס”ק כ”ח[1] היא שצריך שיהיו עשרה ביחד בשעת התחלת השמונה עשרה ואז נחשב לתפילה בציבור, אמנם בסי’ ס”ט סק”ח[2] כתב שרוב מנין הם כמו ציבור גמור וכן כתב בשו”ע הרב סי’ ס”ט סק”ה[3], ונחלקו האחרונים להלכה אם אכן צריך להקפיד שיתחילו עשרה יחד שמונה עשרה בלחש, ובשו”ת מחזה אברהם ח”ב סי’ ט’ כתב על פי החתם סופר או”ח סי’ ק”מ שאין צריך עשרה ומספיק שיש ששה ובפסקי תשובות סימן צ’ הערה 159 הביא מקורות רבים כשיטה זו, אמנם עי’ בשו”ת יד אליהו סי’ ז’ ובתשובות והנהגות ח”א סי’ ק”ד בשם הגרי”ז מבריסק, ארחות רבינו חלק א’ סי’ ק”ס ואגרות משה או”ח חלק א’ סי’ כח – ל שלענין תפילה בציבור לא מועיל רוב. ולכן לכתחילה יש להחמיר שיהיו עשרה ביחד בשעת התחלת התפילה, וכשהמנין מצומצם ניתן להסתפק בששה.

[1] משנה ברורה סימן צ ס"ק כח: עם הצבור – מפני שאין הקדוש ברוך הוא מואס בתפלת הצבור ואפילו היה בהם חוטאים לא ימנע מלהתפלל עמהם. אם יש לו שתי בתי כנסיות ואחד יש בו ברוב עם מצוה להתפלל בו יותר. כתבו האחרונים דאם יש בבהכ"נ של רוב עם רוב בלבול ואין אדם שומע לא תפלה ולא קה"ת מוטב להתפלל בביתו בעשרה. ובהכ"נ ביחיד ובביתו בעשרה תפלת צבור עדיף ואפילו יכול לשמוע קדיש וברכו אפ"ה תפלת צבור עדיף [פמ"ג]. ועיקר תפלה בצבור הוא תפלת י"ח דהיינו שיתפללו עשרה אנשים שהם גדולים ביחד ולא כמו שחושבין ההמון שעיקר להתפלל בעשרה הוא רק לשמוע קדיש וקדושה וברכו ולכן אינם מקפידין רק שיהיו י' בבהכ"נ וזהו טעות ולכן חוב על האדם למהר לבוא לבהכ"נ כדי שיגיע להתפלל י"ח בצבור [ח"א]. מי שהולך בשבת ויו"ט בהשכמה להתפלל במנין עשרה כי רוב צבור מאחרים תפלתם ובאותו מנין מתפללים גם תפלת מוסף תיכף אחר תפלת שחרית ויש זמן אח"כ לילך לבהכ"נ יותר טוב לילך להתפלל מוסף עם הצבור בבהכ"נ דברוב עם הדרת מלך כ"כ בתשובת יד אליהו סימן מ"ב ודוקא אם מקום מיוחד לתפלתו הוא בבהכ"נ אבל אם אין מקומו מיוחד להתפלל בבהכ"נ טוב יותר שיתפלל כל התפלה במקום אחד. כתב בתשובת רדב"ז תפוס שהשר נתן לו רשות יום אחד להתפלל עם הצבור במנין איזה יום שירצה יתפלל אותו יום תיכף ולא יחמיץ המצוה להמתין על יום כיפור או פורים ועיין בח"א כלל ס"ח ובנשמת אדם שהאריך בכמה פרטים שיש בענין זה:

[2] משנה ברורה סימן סט ס"ק ח: וקדושה וכו' – עיין בהג"ה בסמוך שמסיים כל התפלה ג"כ ועיין לעיל בסק"א דדעת הרדב"ז דאין לנהוג דין עובר לפני התיבה אא"כ יש בהם עכ"פ אחד שלא התפלל עדיין וכתב המ"א מיהו נ"ל דאם אין שם ששה שלא התפללו לא יתפלל הש"ץ בלחש רק יתחיל מיד בקול רם דהא עיקר הכונה בהחזרה בזה הוא רק משום קדושה ויאמר הג' ראשונות בקול רם והשאר בלחש אבל כשיש רוב מנין הם כמו צבור גמור ועיין בבה"ל:

[3] שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן סט סעיף ה: אעפ"י שאפילו יחיד שהתפלל כבר בפני עצמו אלא שלא שמע קדושה יכול לירד לפני התיבה ולחזור ולהתפלל כל התפלה בשביל הקדושה מכל מקום אם לא התפלל עדיין אין לו להתפלל בלחש תחלה אלא א"כ יש ששה שהם רוב מנין שלא התפללו עדיין שאז הם כמו צבור גמור ומתפללים בלחש תחלה ואח"כ חוזר אחד מהם התפלה בקול רם אם יש ט' שישמעו ויענו אמן אבל בפחות מששה שלא התפללו לא יתפלל הש"ץ בלחש תחלה אפילו הש"ץ הוא מאותן שלא התפללו עדיין אלא יתחיל מיד בקול רם שהרי עיקר הכוונה הוא בשביל הקדושה (ומטעם זה לא יאמר בקול רם אלא עד האל הקדוש ולא יותר שלא התירו להשמיע קולו בתפלתו אלא בחזרת הש"ץ בלבד וזה אינו ש"ץ כיון שאינו רשאי לחזור התפלה ואינו מתפלל אלא פעם אחת בשביל חובת עצמו בלבד):

הצטרף לדיון

18 תגובות

  1. יוצא אם כן לפי זה שבשעת הדחק וכנ"ל אם ישנם ששה מתפללים וארבעה שכבר התפללו מוקדם יותר ונשארים רק להשלמת מנין, יספיק ששנים מתוך המתפללים יסיימו שמו"ע ע"מ להתחיל חזרת הש"ץ

  2. לא! כי יש תנאי נוסף לחזרת הש"ץ שיהיו ששה מחוייבים, וכאן אלו שכבר התפללו אינם מחוייבים, יישר כח על החידוד החשוב.

  3. חשבתי שהשואל התכוון "אחד או שנים שלא יודעים להתפלל", שהם עתידים לשמוע חזרת הש"ץ מהחזן. בכה"ג, איני רואה סיבה שלא יצטרפו. זו בדיוק תפילת הצבור.

  4. לחזרת הש"ץ פשוט שמצרפים אותם. בשביל מה תקנו חזרת הש"ץ אם לא בשבילם?
    אני התכוונתי לתפילת שמונה עשרה. אם יש כאן עשרה מתפללים, חלקם מתחילים את התפילה בלחש, וחלקם עתידים להתפלל (כלומר, לשמוע ולצאת ידי חובה) בחזרת בחזרת הש"ץ, ברור שלכולם יש את מעלת התפילה בצבור.

  5. אינני חושב שאתה צודק. כל עוד אין ששה שמתפללים יחד, אין משמעות לשאר הנוכחים בבית הכנסת, וזו תפילת יחיד שאין בה חיוב חזרת הש"ץ, וזה כבר קשור לנדון של סי' סט ביחידים שהתפללו שגם למקילים זה רק לענין פורס על שמע אבל חזרת הש"ץ ממש אי אפשר לעשות.

  6. אני חושב שאין זו הגדרה נכונה.
    הכותרת לשאלה היתה: "צירוף למנין ששה מתפללים עם עוד ארבעה נוכחים". אנחנו מדברים על עשרה מתפללים! גם מה שהרב כתב בתגובתו "אין משמעות לשאר הנוכחים בבית הכנסת", אני חוןשב שאנחנו שוב נכנסים לאותו עניין, זה לא "שאר הנוכחים". זה חלק מהמתפללים. כשהרמב"ם כותב כיצד היא תפילת הצבור, ומביא גם את חזרת הש"ץ, זה בגלל שחזרת הש"ץ היא חלק מתפילת הצבור. יש את הבקיאים המתפלללים בלחש, ויש את שאינם בקיאים היוצאים ידי חובה בתפילת החזן.
    אגב, משום מה יש לפעמים איזשהו זלזול בעניין של חזרת הש"ץ, כאילו זה איזה חלק נפרד ואפשר להקל בה יותר מתפילת לחש. כנראה ההרגשה הזו מגיעה מהעובדה שכיום "אף אחד לא יוצא בה ידי חובה". מלבד מה שבכל מקרה, לגבי החזן זו ודאי תפילה והוא כעת "עומד לפני המלך", ודאי שגם בזמננו יש לפעמים כאלו שאינם בקיאים. בבית הכנסת שלי אני תמיד מורה לחזן שבכל ברכה שאומר בקול יכוון להוציא את כל מי שרוצה לצאת (כולל ברכות קריאת שמע). לא תאמינו, אבל אכן גם כיום לצערנו יש כאלה שמסיבה זו או אחרת אינם יכולים להתפלל תפילת לחש.
    אני מכיר למשל בחור מאד חכם ומבין עניין, כיום הוא בן 20 בערך, ויש לו דיסלקציה ברמה מסויימת. כיום המצב שלו יחסית בסדר, והוא קורא די טוב (יש דרכים ללמד גם אותם). כנער צעיר היה לו קושי מאד גדול בקריאה, והוא היה ממש שבור מזה. כשהגיע לישיבה סיבב הקב"ה והוא נפל בדיוק עם ראש ישיבה גם תלמיד חכם שיודע לפתור בעיות הלכתיות, וגם איש חינוך עם לב. הלה הורה לאותו בחור שישמע את תפילת החזן, ובה יֵצֵא ידי חובה. בברכות קריאת שמע היה יושב קרוב לאחד מהצוות שהיה אומר הכל בקול ומכוון להוציאו. כל הבחורים ידעו שהחזן חייב לכוון להוציא ידי חובה את כל מי שרוצה לצאת. הם ידעו שהסיבה היא בגלל שיש בישיבה בחור שאינו יכול להתפלל בעצמו, אך עד היום (4 או 5 שנים אחרי) אף אחד מהם אינו יודע מי היה אותו בחור.

  7. אין ספק שחזרת הש"ץ נועדה בשביל להוציא את הרבים ידי חובתם, השאלה האם בכלל ניתן לעשות חזרת הש"ץ באופן כזה שאתתפילת הלחש התפללו ארבעה יחידים, יש עוד ארבעה שכבר התפללו בבוקר, ויש רק שנים שנזקקים לחזרה, זה הנושא של סי' סט ושם מבואר שיש בזה מחלוקת ראשונים לגבי פורס על שמע, אבל אינני מכיר כרגע צד לומר חזרה. אם יש לך חומר להביא לנו נשמח. אבל לכאורה צריך לפחות ששה שהתפללו יחד כדי לעשות חזרת הש"ץ ואז בחזרה זו יכולים לצאת ידי חובה כל השומעים גם אם הם מאה איש. באופן שאין ששה, הייתי מציע שהחזן לכתחילה יתפלל בקול רם את תפילת הלחש ויכוון להוציא את השומעים שנזקקים לכך, אבל לא חזרה.

  8. תמהני, אתה טוען שאם יש שישה שאינם יודעים להתפלל זה מספיק כדי לעשות חזרה, ואם יש שישה שהתפללו זה מספיק לעשות חזרה, אבל אם יש ארבעה שהתפללו ושניים שאינם יודעים להתפלל אז אי אפשר לעשות חזרה?

  9. לא אמרתי כזאת כלל! לא ניתן לעשות חזרה אא"כ ששה אנשים מתחילים יחד תפילת לחש ויש עוד ארבעה אחרים איתם בבית הכנסת נקודה. באופן אחר, מה שאפשר זה שהחזן לכתחילה יתפלל רק בקול רם בלי לחש ויוציא את היחידים שלא שמעו.

  10. הערה חשובה ללא כל קשר לחזרת הש"ץ:
    נראה לי שלפחות לפי כמה מרבותינו הראשונים אם יש שניים המחוייבים להתפלל אך אינם יודעים להתפלל, במידה ויש עשרה אנשים בבית הכנסת, מותר לחזן להתפלל בקול רם אפילו רק כדי להוציאם ידי חובה. אין זה משנה אם עושה זאת בתור חזרת הש"ץ, או בתור משהו אחר.

  11. נו, אז זו בדיוק התמונה:
    עשרה נוכחים: ארבעה מתפללים כעת תפילת לחש.
    שניים התפללו כבר קודם.
    שניים אינם יודעים להתפלל.
    ארבעת המתפללים סיימו את תפילתם, האם מותר לאחד מהם להתפלל בקול רם כדי להוציא ידי חובה את השניים שאינם יודעים להתפלל?
    התשובה היא: כן!
    טוב, אל תקרא לזה חזרת הש"ץ. אבל ודאי מותר לעשות כך?

  12. בדרך שינון. אולי זה ישמע בדיחה, אבל נחשוב טוב על הדוגמא:
    עשרה נוכחים בבית הכנסת (או בחצר), ואחד מהעשרה הוא חתן. האם שייך שאחד מתשעת הנוכחים יברך ברכת אירוסין וברכת נישואין, למרות שלא הוא החתן, ורק אחד מהתשעה הנותרים חתן?

  13. אבל לא יוכלו לומר קדושה וברכת כהנים, ואין כל קשר להיות שם עשרה אנשים, הוא יכול לעשות זאת עם שניהם בסלון ביתו… וזה כל ההבדל בינינו..

  14. מה קשור לעבור לפני התיבה, אדם אחד לא יודע להתפלל, אפשר מדין ערבות להוציא אותו או לא? זו שאלת הרב י'. [יש אגב שיטות שמועיל רק בעשרה אפילו בברכת השחר, ובכל מקרה אם צריך עשרה, אין כאן עשרה, וזה מה שכתבתי].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל