לתרומות לחץ כאן

נזק טמבון של רכב

שאלה:

שלום רב.
לפני תקופה פגעתי ברכב חונה. הטמבון הקדמי של הרכב החונה נפגע. בעל הרכב לקח את הרכב למוסך המקובל על שנינו. בעל המוסך אומר שהתושבות של פנס הערפל נפגעו, ויש 2 אופציות לתיקון: האופציה הראשונה היא תיקון ע"י בורג וצביעה. במקרה זה לא יראו על הרכב מבחוץ שום דבר. אבל החיסרון הוא שבמקרה שהרכב יקבל פגיעה, הדבר הראשון שייפגע הוא התיקון של הבורג. האופציה השניה היא החלפה של כל הטמבון הקדמי. כמובן שאופציה זו יקרה בהרבה.
השאלה שלי מחולקת לשניים:
א. האם בעל הרכב יכול לתבוע ממני את החלפת הטמבון, או שאני יכול לטעון שמספיק לתקן ע"י בורג, למרות שזה לא התיקון האידיאלי.
ב. גם אם נניח שאני אכן חייב לתקן ע"י החלפה, יתכן שבעל הרכב יהיה מוכן לוותר לי, ולהסכים שאתקן על ידי בורג. אבל הוא חושש לעשות כך מפני שהוא מתכוין למכור את הרכב בהמשך, והוא חושש לרמות את הקונה בכך שלא יספר שהפחחות תוקנה ע"י בורג ולא ע"י החלפה. וכאן השאלה האם יש ממש בחשש הזה, או שהוא יכול למכור את הרכב ולא לספר על כך?

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

מזיק חייב לשלם תיקון של הנזק, ואם לא מתקנים עליו לשלם את ערך ירידת הנזק שנעשה בגין הנזק. 

במקרה שלך שניזוק הטמבון, אם מקובל להוציא הוצאה ברכב כזה כדי לתקן את הטמבון, חייב המזיק לשלם את הטמבון. אם לא מקובל להוציא הוצאות כדי לתקן את הרכב מסוג כזה, כגון שהרכב ישן ולא מקובל להוציא הוצאה גדולה כל כך על רכב ישן, המזיק לא צריך לשלם תיקון של החלפת טמבון אלא ישלם תיקון של בורג, ובנוסף יצטרך לשלם את הירידת ערך שנעשה לרכב בגין הנזק. ואסור לבעל הרכב למכור את הרכב ולהסתיר את המידע שהטמבון לא תקין, ומוכר שמסתיר זאת עובר באיסור 'אונאת ממון'. והמזיק חייב לשלם את הירידת ערך שנגרם מהנזק.

בהצלחה.

מקורות:

ראה חזו"א ב"ק ו, ג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל