לתרומות לחץ כאן

למה התורה לא פשוטה וקצרה?

שאלה:

שלום,
היהדות היא 2 דברים – דברים לעשות מבחינה פיזית ודברים שבמחשבה / רגש / תודעה וכו'.
אז מדוע אין פשוט פירוט מדוייק מדוייק של הכל בתורה, רשימה של הדברים לעשות מ-2 הסוגים וזהו.
במקום זה יש פסוקים שלא הכי ברורים וכו' וגם המשנה והגמרא לא הכי ברורים וכו' ונכתבו בעצם מאות ואלפי ועשרות אלפי ואולי מאות אלפי ספרי פרשנות שהיה ניתן לחסוך אם הכל היה פשוט כתוב ברור ובצורה מפורטת.
כמו כן – אינספור מיליוני שעות של לימוד היו יכולים להחסך והיו יכולים להיות מושקעים בדברים אחרים כמו פיתוח העולם וכדומה.
אני לא מקבל את התשובה של "עמל תורה" כי עמל תורה מבחינתי לא שווה בזבוז עצום של שעות ואנשים שהקדישו עשרות שנים מחייהם בשביל משהו שהיה יכול להחסך וכמו כן לא שווה את התוצאה שזה בעצם אינספור מחלוקות במשך אלפי שנים גם בתחום המעשה וגם בתחום המחשבה שהובילו לפירודים עצומים, נוראיים וקשים עד עצם היום הזה. וגם ייתכן שהרבה ממה שעושים אלו ששומרים על התורה בכלל לא נכון כי אולי לא הבינו את התורה נכון.
אני גם מבין שאי אפשר לכתוב את הכל כי יש חידושים בעתיד ודברים ש"נולדים" כל הזמן, אז היה אפשר שיהיה כתוב בדיוק המנגנון בשביל חידושים שיקרו, שלא כמו עכשיו שגם בזה יש הרבה מאד מחלוקות.

תשובה:

שלום וברכה

שאלתך נכונה ומענינת, והתשובה לפי דעתי פשוטה:

אנחנו לעולם לא יכולים לשאול ולא יכולים להבין למה ה' רצה דבר פלוני, התפקיד שלנו תמיד זה לדעת מה הוא רצה ולא למה הוא רצה…

למשל, אתה מציג את המחלוקות והקושי בלימוד כדבר שלילי שניתן היה לחסוך, אולי להיפך? אולי בורא עולם יצר את זה כחלק מהנסיון? אולי הקושי בלימוד הוא דוקא כדי שיהיה לנו קשה למצוא את רצון ה', ויהיו לנו נסיונות להתכחש לדברים, או להתעצל, הרי העולם כולו הוא עולם של נסיונות בעבודת ה'? אין לדעת, זה בהחלט נשמע נכון.

גם הפירוד בין בני אדם והמחלוקות השונות זה חלק מהנסיון, גם בתחום זה נדרש מאיתנו לעבוד על עצמנו..

שנדע רק טוב.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. עמל תורה *מבחינתך* לא שווה בזבוז עצום של שעות, אבל אתה לא בורא עולם ולא מבין את התכלית שלשמה נבראת, כי בעיניו זה כן שווה *השקעה* עצומה של שעות בעמל תורה.
    משל למה הדבר דומה? לילד קטן שרואה מבוגר שיושב שעות על גבי שעות כדי לשפץ איזו אבן "מסכנה" כשבחוץ יש לו הרבה אבנים שאפשר לשחק בהם, מה שהוא לא מבין שהאבנים בחוץ לא שוות גרוש שחוק אחד בעוד שהאבן שהבן אדם עובד עליה היא יהלום יוקרתי שנועד לשיבוץ בכתר המלך.
    אם אתה לא מבין, אל תעקם את האמת, אלא תעקם את עצמך וכך תתיישר כדי שתבין את האמת.
    ה' אמת ותורתו אמת, מי שעקום זה אנחנו, אם אתה לא מבין תשאל ותחקור, אבל אל תחשוב שאתה מבין יותר מדורות קודמים, מספיק שתלמד קצת על הגדלות של הגאון מוילנא כדי שקצת תבין עם מי יש לנו עסק, כ"ש וכ"ש עם תנאים נביאים קדושי עליון.

  2. הרב חוקר, אנסה להסביר לך את שאלת השואל: הוא שואל, נכון שזה יהלומים, אבל בורא עולם היה יכול לתת אותם מלוטשים, למה הוא נותן אותם כאלו שצריכים להשקיע בהם עמל ויזע של ליטוש?
    ולכן כאן המשל שלך אינו מתאים, אלא התשובה כמו שאמרתי, לא מחשבותי מחשבותיכם, איננו יודעים להבין את הרצון האלוקי במובן של "למה" אלא רק במובן של "מה". אף כי הצעתי אפשרות מסויימת הגיונית, אני לא נותן לזה משקל רב, כי הגם שזו אפשרות נכונה בעיני היא לא תיישב את כל מכלול השאלה, הכוללת למה הוא בכלל רצה את העולם [ואם תאמר מכח הטוב להיטב ונהמא דכיסופא, אשאל אותך שהוא יכול היה לברוא שהטוב הנצחי יהיה דוקא נהמא דכיסופא וכו' שהרי גם הערכים אינם אבסולוטיים מצד עצמם, אלא הוא בראם], בעיני זה לא תחום עיסוקינו.

  3. המשל שלי מצויין, רק חסר בו פרט אחד שלא כתבתי, במשל המלך נתן אותם מלוטשים, רק אנחנו הרסנו אותם (חטא אדם הראשון) ועכשיו צריכים לתקן את מה שקילקלנו.
    והטוב האמיתי שה' רצה לתת לנו זה דבקות בה', אי אפשר להיות דבק בה' כשאנחנו מקבלים בלי לתת, זה הפך ה' הגמור, ה' הוא רק נתינה.
    ע"י עסק התורה והמצוות בכוונה הנכונה אפשר להפוך את הרצון לקבל לרצון להשפיע ולהיות דבוק בה'.
    זה מה שכל גדולי וצדיקי הדורות עשו בגדול ע"י עסק התורה והמצוות.
    זה אולי יובן יותר במשל של זוג חברים כמו דוד ויהונתן שככל שהם יהיו יותר דומים הקירבה ביניהם תהיה יותר גדולה, וככל שהם יהיו יותר שונים הקירבה ביניהם תהיה יותר רחוקה.

  4. לא כל כך הבנתי את עיקר דבריך, אתייחס רק לפתיחה, חשוב לדעת, כי גם חטא אינו טעות ושיבוש בתוכנית של בורא עולם, כלומר אסור לנו לחטוא, אבל חייבים לדעת ולהאמין שהתכלית תגיע ליעודה גם במסלול זה.

  5. וודאי, השאלה איך, ע"י עסק התורה והמצוות או ע"י ייסורין, אין דרך אחרת.
    לכן כתוב בגמרא שמי שמקבל על עצמו עול תורה יסורין בדילין הימנו, ואם הוא יכול לעסוק בתורה ולא עסק ה' מביא עליו יסורין מכוערין ועוכרין אותו.
    וזה לא עונש, זה דרך תיקון, רק החכם בוחר בדרך היותר טובה וכמובן מי שלא חכם יקבל את הדרך הפחות נעימה.

  6. רעיון שחשבתי עליו, יכול להיות שהוא לא נכון או לא מדויק, אבל יכול להיות שכן: בסופו של דבר אלוקים רוצה להטיב עם עם ישראל. יש יצר הרע בעולם ולא כולם שומרי מצוות. אולי אם אלוקים היה נותן את המצוות בצורה ברורה שלא משתמעת לשני פנים, אנשים היו קולטים, מבינים, אבל ע הזמן היה להם קשה לבצע זאת. ואז היו חלקים מעם ישראל שלא היו מקיימים את כל המצוות – והם היו נקראים- "חילוניים", "מסורתיים" וכו'. עכשיו, זה המצב גם כיום. אבל כיום, בגלל שיש דברים שלא ברורים, אפשר לדון את עם ישראל לכף זכות. וביום הדין, יהיה ניתן לדון את היהודים לכף זכות. כי לא כל הדברים היו ממש ברורים כשמש. בערך כמו זכאי מחמת הספק. סתם רעיון שעלה לי (וכמובן שצריך לקיים מצוות בכל מקרה). אני לא חרדי ולא דתי. יכול להיות שזה לא נכון או לא מדויק. אבל סתם מחשבה שעלתה לי לראש כשהתחלתי לחשוב על הנושא וראיתי לאיזה כיוון העולם הולך.

  7. הדברים יפים, אבל נראה שאתה יותר מידי דן את עצמך חכף זכות… אדם מאמין כמוך, מה הכוונה "אני לא דתי"? התורה זה דבר מחייב, אם אתה מאמין באמיתותה זה מחייב, אם יש לך ספקות, ניתן לברר! בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל