לתרומות לחץ כאן

לשלוח מייל לגוי בחו"ל כשאצלו עדיין שבת

שאלה:

שלום רב לרב, רציתי לשאול לגבי שליחת מייל לגוי שנמצא בסין, המייל נשלח שאצלי בקנדה יום שישי בצהריים ובסין כבר שבת, האם זה מותר וספרדים ? והאם יש הבדל בין מייל שאני שולח לגוי עם בקשה שיבצע פעולה מסוימת (לא מבקש שיבוצע מיידית) או למייל עם שאלה כללית ואני יודע שלרוב הוא משיב באותו יום.
אם אפשר גם לקבל מקור אני אשמח

תשובה:

איסור עשית מלאכה הוא על האדם במקום ובזמן שבו הוא פועל ונמצא, ולא היכן שנפעלה פעולתו. משום כך, אדם הנמצא במקום שכבר יצאה שבת וגורם לפעולה שתגיע למקום שלא יצאה עדיין שבת מותר לעשות זאת, וכן אין בעיה שאומר שם לגוי לעשות מלאכה כיון שהגוי אינו מצווה לשבות ואצל היהודי כבר לא שבת..

מקורות:

שו”ת שבט הלוי חלק ח' סימן מ' [שדן בענין השארת מכשיר הפקס פתוח בשבת שאכן שרי לשלוח ממקום שעדיין לא נכנס שבת למקום שכבר נכנס ואין בזה חשש חילול שבת. אך אסור להשאיר את מכשיר הפקס עצמו פתוח]. [וע”ע בדבריו בח”ה סי’ כח, שדן על אופן שעושה מסחר על ידי המחשב וכה"ג שבעה ימים]. ובשו”ת יביע אומר (ח”ב סי’ טו אות ד ואילך). וראה בארוכה בזה בשו”ת יחל ישראל סימן יט, וגם הוא דן במכשיר הפקס שבו יש חששות נוספים וכן חושש לזילותא דשבת, אך חששות אלו אינם מצויים במייל שבזמן השבת עצמה לא ניתן לדעת כלל שהגיעה השאלה וכדו' ורק לאחר השבת רואה המקבל שהגיע בשבת.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל