לתרומות לחץ כאן

ברכת המזון – דברים הטעונים ברכה במקומם

שאלה:

אכלתי במקום אחד ולא בירכתי ברכת המזון והלכתי למקום אחר האם אני יכול לברך במקום השני ?

תשובה:

פת היא לכל הדעות דבר הטעון ברכה במקומו, ויש לברך במקום האכילה. אם אכל גם במקום השני [לדעת השו"ע רק בדיעבד שכבר אכל, ולדעת הרמ"א אף לכתחילה מותר לאכול במקום השני אם לא הסיח דעתו מלאכול עוד], יברך שם. במקום טורח מרובה מאוד לחזור לשם, יש להקל לברך במקום השני.

מקורות:

שו"ע סי' קעח סעי' ד-ה.

סעיף ד: אם אכל פת במקום אחד וחזר ואכל במקום אחר, אינו מברך בה"מ אלא במקום השני, כמו שנהגו הולכי דרכים שאוכלים דרך הילוכם ויושבים ומברכין במקום סיום אכילתם.

סעיף ה: י"א ששבעת המינים טעונים ברכה לאחריהם במקומם, וי"א דדוקא מיני דגן. הגה: וי"א דוקא פת לבד (הגהות מיימוני פ"ד).

משנה ברורה: (מ) וחזר ואכל – ואף דלדעת המחבר לעיל בסעיף א' וב' אסור לאכול במקום השני על סמך סעודה הראשונה אלא צריך לברך מקודם בהמ"ז על אכילה ראשונה והמוציא על להבא וגם דעתו לא מהני מבית לבית צ"ל דכאן מיירי שכבר אכל דאז מברך במקום השני דגם זה מקומו הוא ולפי מה שאנו נקטינן כדעת ההג"ה לעיל בסעיף ב' רק לכתחלה אין לעקור ממקומו עד שיברך במקומו אבל אם כבר עקר מותר לאכול כאן על סמך סעודה הראשונה ואם היה דעתו לזה מהני בסעודת פת אף לעקור לכתחלה מבית לבית וכנ"ל:

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יישר כוח לשואל על העלאת הנושא. בדיוק אתמול אשתי שאלה אותי שהיא נטלה ידיים בבית על דעת לאכול במכונית. היא אכלה קצת בבית והמשיכה במכונית. לאחר מכן היא הלכה להביא ברכון ושאלתה בפיה האם היא יכולה לברך בבית או שתצטרך לחזור למכונית. אמרתי לה לחזור כשהשיקול היה שאמנם היא התחילה בבית אבל זה לא היה קביעות מקום. עיקר מאכלה היה ברכב. אך האם צדקתי בזה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל