לתרומות לחץ כאן

עבודת השמחה מול…

שאלה:

שלום רב!
אני לא יודע אם תבינו אותי ב 100 אחוז ואם תוכלו לענות לי.
אני קראתי את שער 'התשובה' שבספר "אורחות צדיקים" ומזה עלו לי כמה שאלות שקשורות אחת לשנייה:
1. עניין התשובה – האם מספיק להתחרט על עברות (שוגג ומזיד) ב'תחנון' שאחרי תפילת עמידה (למשל אם ראיתי מראות אסורות בשוגג, אז אני אומר ב"אשמנו, בגדנו" באות ר' – ראיתי מראות אסורות)? לפי 'אורחות צדיקים' חוץ מ'סדר תחנון' גם להתחרט על המעשה ועוד וגם לקבל שלא לעשות עוד וכו' וכו' ועוד ועוד כמה וכמה דברים… כלומר האם רק כשעושים את מה שכתוב שם (בשער 'התשובה' שבספר "אורחות צדיקים") אז מתכפר לך על העבירה או שמספיק התחנון שיש אחרי התפילה (כמו שכתבתי למעלה)?
2. וגם אם צריך את כל מה שכתוב שם (בשער 'התשובה' שבספר "אורחות צדיקים") אז למה צריך את מה שיום-כיפור שמכפר (לפחות על מה שבין אדם למקום)?
—————————
3. עניין השמחה מול… – אני יודע שאדם צריך להיות תמיד בשמחה! גם עכשיו! כי זה מה שהשי"ת רוצה מאיתנו כל הזמן – שמחה מתוך אמונה שלמה, שעובדים על זה כל החיים)… ולפעמים צריך גם זמנים שאתה מתחננן להשי"ת שיכפר לך על מעשיך… אז בזמנים שאתה מתחנן (למשל ב'סדר תחנון', או תיקון חצות) צריך להמשיך להיות בשמחה? כלומר – האם להגיד את המילים בשמחה אבל מתוך תחינה אל השי"ת… או שצריך למחוק את החיוך לכמה דקות אלו?
4. בשו"ע (בסימן הראשון) כתוב "ראוי לכל ירא שמיים… מיצר ודואג (נראה שהוא מדבר על תיקון חצות)…" וכותב על זה המ"ב (ס"ק י) "אבל התורה והתפילה יהיה בשמחה", זה אומר גם על 'סדר תחנון' וכל מני פסוקים ומזמורים שהם יותר תחנון מאשר שבח (שהם בתפילה!) שגם בהם צריך להיות בשמחה או מה זה אומר?…. לא הבנתי…
תודה בכל אופן..

תשובה:

שלום וברכה

עיקר ענין התשובה הוא חרטה על העבר וקבלה על העתיד, ומלבד זאת גם מתודים על החטא בפה. זה לא צריך להיות אחרי שמונה עשרה, זה יכול להיות סתם באמצע היום לאחר שמתחרטים ומקבלים להמנע מהחטא, אומרים : אנא ה' חטאתי כך וכך, סלח לי.

שמחה אינה סותרת צער על החטא, השמחה היא משהו כללי בנפש, זה לא קשור לחיוך ולא למנגינה, זה קשור לשלימות פנימית, סיפוק, שמחה פנימית בעצם העבודת ה' החיים הקירבה לה' וכו'.

ברכה והצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל