לתרומות לחץ כאן

עזרה לאימא

שאלה:

שלום,

אני רוצה להתייעץ בעניין כואב ואישי.
אני מתגוררת מחוץ לבית, וההורים שלי גרים ביחד.
כבר זמן רב שאינני בקשר עם אבא שלי, כי אני סולדת מהתנהגותו.
היום דיברתי עם אימא שלי בטלפון ופתאום שמעתי אותו צועק עליה (מכיוון שהיא מוציאה שיחות לטלפון נייד מהטלפון הביתי וזה עלול לגרור חיוב נוסף, אע"פ שהיא בדר"כ מדברת מהנייד שלה.. אלה חרדות אישיות שלו שהוא מפיל עליה).
הוא הרים עליה את הקול, צעק עליה "כלבה" ואחרי 2 דק' בערך השיחה התנתקה כי הוא הוציא את הטלפון מהחשמל.

אני כאובה מאוד בגלל העניין הזה. חשבתי לשלוח לו הודעה ולא הצלחתי לחשוב על ניסוח מתאים. אני בעיקר חוששת שאם אפנה אליו באמירות קשות, הוא עלול לפגוע בה.

ולכן פונה אליכם בשאלה מה ניתן לעשות במצב הזה? אימא שלי לא עוזבת את הבית מסיבות כלכליות (ולצערי הרב היא כבר רגילה לסבול ולא מאמינה שהחיים יכולים להיות טובים), אבל אני לא מסוגלת לחשוב שהיא נמצאת במקום עם אדם "חרדי" (שניהם חרדים) שמתנהג אליה כ"כ נורא. כמו טרוריסט.

האם אני יכולה להגיש תביעה כלפיו בבית דין? האם יש דרך הלכתית כלשהי להעמיד את האדם הזה מול בית דין שיעמיד אותו על מקומו?
אני מאוד מבקשת את עזרתכם, אימא שלי רגילה להיות אישה חזקה כלפי חוץ אך בפנים אינה יודעת לדרוש את טובת עצמה, ורע לי כ"כ להמשיך בחיי בידיעה שהיא סובלת בפנים כי אינה מאמינה שמישהו יכול לעזור לה במצב הזה.

תשובה:

שלום וברכה

קראתי את שאלתך הכואבת מאוד, ננסה טיפה להגדיר את הדברים.

יש לנו כאן בעצם כמה בעיות: ראשית, באופן כללי ובאופן טבעי ילדים אסור להם להיות מעורבים במריבות הורים, הן מצד מצות כיבוד הורים הן מצד שהם נוקטים צד ומעורבים רגשית ובדרך כלל רק מזיקים למי שהם באים לעזור לו… כך שגם כאשר יש בעיה, ואני מניח שאכן קיימת כאן בעיה משמעותית, יש לחשוב את מי ניתן לערב באיזו צורה ואיך מפעילים את האמא להיות מעט יותר אסרטיבית ולדאוג לעצמה, אך לא להיות מעורבים בפועל, כי זה רק מזיק.

שנית, חשוב שתביני שהנושא הרבה יותר מורכב ממה שאת חושבת. התפיסה כביכול כיון שיש בעיה אז בעצם לאמא לא שווה כל הנישואין והיא נשארת איתו רק בגלל שהיא לא יודעת כיצד להתפרנס, בדרך כלל לא נכונה. נפש זה דבר מורכב, וגם אם היא סובלת מהתנהגויות כאלו ואחרות, יכול להיות, ואני אומר שוב, לא בהכרח, אבל בהחלט יכול להיות, שיש לה תועלת בנישואין והיא רוצה בהן למרות הכל. וגם אם יש לה רגדע שבירה לא מעט בהם היא תאמר שהיא לא רוצה, זה לא אומר שכך הוא באופן כללי! ולכן, תמיד כאשר עוסקים עם בעיות שלום בעיות או בעיות נפש, צריך להיות מודעים למורכבות הזו.

לכן, מה שצריך לעשות זה לא לפנות לבית הדין, להם אין כלים לעזור במצב כזה, אבל כן לנסות למצוא בן משפחה מבוגר יותר או רב שמודע למצב, או שניתן ליידע אותו בלי לפגוע בכבוד ובפרטיות של ההורים והוא איש מכובד שומר סוד שיש לו נכונות לעזור, שהוא יכנס לתמונה וינסה לעזור. לכוון את אמא לקבל ייעוץ מקצועי ולדרוש מאבא ללכת לטיפול רגשי וכדומה שמן הסתם הוא נזקק לו. מה שאת מתארת זה בדרך כלל מצב נפשי מסויים המצריך טיפול, ולא רוע.

בינתיים את תפקידך להאיר לאמא את החיים, וגם לאבא… ולא להסית אותה ולא לדבר אתה כנגד אבא, כי מעבר לאיסור שבכך, זה רק מחליש אותה ומצער אותה, תחזקי אותה להתייעץ איך לשקם, ותעודדי אותה שהחיים יכולים להיות בבית, כן בבית [איש לא מבטיח לה מחוץ לבית משהו אחר כרגע…], טובים יותר.

בשורות טובות ישועות ונחמות.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. יש רב גדול קוראים לו הרב משה אליעזר בלום אב"ד סיקסא,
    יש לו מלא הרצאות באידיש על נושא זה בפרט
    הכותרת של השיעורים שלו על הנושא הזה הוא "הפרעת אישיות גבולית – בורדליין"
    כדאי להקשיב לשיעורים
    או לבקש ממישהו יודע אידיש לתרגם לכם

    יש לו הרבה מה לומר ומייעץ בצורה נפלאה איך להתנהג כשיש אבא כזה.

    המון הצלחה

  2. חבל שזו התשובה.
    אינני רואה את עצמי מחויבת לכבד אדם שפוגע באחרים
    ומצער לדעת שלתלמידי חכמים דיינים אין תשובה מעשית למצב כזה.
    לפי תשובתכם צריך להמשיך לחיות עם צער וכאב בלב..?
    זה לא נקרא תורת חיים!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל