לתרומות לחץ כאן

כבוש כמבושל במלפפון חמוץ

שאלה:

שלום לכבוד תורתכם, שאלת כשרות בבקשה מחוכמתכם.

אמי היקרה שתחיה פתחה גביע שימורים של מלפפונים כבושים במלח של אחת החברות הידועות, זה מגיע עם שבבי שום במיץ המוצר. היא מזגה את הפחית הזו לתוך קופסת פלסטיק שהיא מדי פעם מעבירה איתה אוכל (ואז בהמשך מחזירים לה) העניין הוא שהקופסא הזו היתה מסומנת אך דהה הסינון עבורה, למעשה הקופסא הכילה מאכלים בשריים.

האם המלפפונים הללו לשיטת בני ספרד ע"מ בשריים(?), ונפרק את זה בבקשה, בין במקרה של קופסא שהכילה בשרי בעברה ב-חם ובין אם ב-קר.

תודה רבה לכם!

תשובה:

שלום וברכה,

ככל שהקופסה הזו הכילה בעבר בשר חם, או בשר עם רוטב ששהה בה 24 שעות היא בשרית, ואז אם גם המלפפונים שהו בה 24 שעות ונעשה בהם דין כבוש כמבושל, הם גם בשריים ואין לאכול עם חלב. אמנם לא צריך להמתין לאחר אכילתם שש שעות.

אמנם יש שהחמירו עוד יותר, שמלפפון חמוץ כבוש בחומץ או במלח נחשב דבר חריף שזמן כבישתו הוא 18 דקות בלבד, ולדבריהם, גם אם לא שהו בכלי 24 שעות הם נעשים בשריים [במידה והכלי אכן בשרי וכנ"ל].

מקורות:

ראה שו"ע יו"ד סי' צו, ט"ז שם ס"ק יב ובערוך השלחן שם סעי' יג. וע"ע בדעת תורה למהרש"ם שם בשם דעת קדושים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לא זכיתי להבין הרי סתם כלים אינם בני יומם וא"כ עבר כ"ד שעות מאז שהיה בכלי בשר וא"כ יכול לאכול המלפפונים עם חלב גם לאשכנזים.עי רמ"א סי' צ"ה ס"ב (ורק לפי המהרש"ל שהובא שם בט"ז סק"ד יש לאסור אך כמדומני שלא פוסקים אותו)(מלבד הענין של חריף).ואף אם עבר פחות מכ"ד שעות הרי הכבישה של המלפפון חמוץ היא כ"ד שעות ורק אז מקבל טעם והוא כבר פגום וכסברא זו כתבו הט"ז והש"ך ריש סימן ק"ה דלא כהאיסור והיתר ועיין באחרונים מה שכתבו לישב דבריו ואינני יודע כמו מי פוסקים.ועי ביאור הלכה סוף סימן תמ"ז שהחמיר וצ"ע.ועוד צד להתיר דבהגהות רע"א יו"ד סימן צ"העל ש"ך סק"ג הסתפק אם בכלל שייך נ"ט בר נ"ט בכבוש עיי"ש. אך כל זה כאמור אם המלפפון חמוץ לא נחשב חריף. יישר כח . אשמח לתשובה.

  2. הנושא ידוע רחב, אבל לא מדוייק שיש הכרעה ברורה להיתר, החזון איש אמנם התיר אבל בכף החיים התיר רק בהפסד מרובה, ולכן במקרה שלפנינו שאין כל הפסד, אלא פשוט שלא לאכול את המלפפונים עם גביה אין טעם להתיר. מה גם שיש כאן צד של חריף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל