לתרומות לחץ כאן

מחלוקת ראשונים

שאלה:

״בעניין בן הסוטה יש מחלוקת ראשונים האם יש תקנת חז"ל לעשותו ממזר מדרבנן.
גם הראשונים הקובעים כי יש תקנה כזו, יש מקום רב לומר כי היא נתקנה רק כאשר הקשר בין האישה לנטען נעשה בדרך של נישואין״.
מה הכוונה כאן ל״דרך של נישואין״ בין האישה לבועל? האם הכוונה היא שהתקנה נתקנה כאשר האישה ובועלה נישאו בזמן שהיא עדיין הייתה נשואה לראשון? או שהכוונה היא שהתקנה נתקנה כאשר האישה ובועלה נישאו לאחר שהיא התגרשה מהראשון?

אשמח לתשובה!! תודה רבה!!!

תשובה:

שלום רב,

אני מבין שכוונתך למחלוקת הראשונים בנישאה בשוגג, שמדאורייתא לא נאסרה לבועל (לאחר גירושיה מהראשון), וחז"ל קנסו שתצא מזה ומזה וילדיה מהשני לאחר שהתגרשה מהראשון גם הם ממזרים מדרבנן. והטעם הוא משום שלא דקדקה היטב, ונחלקו הרי"ף והרא"ש האם הטעם הוא רק משום שלא דקדקה או משום שהצריכו אותה להתגרש מהשני מגט כדי שלא יאמרו אישה יוצאת בלא גט, ולפי זה זה רק בנישואין ולא בזנות. 

כלומר, מאחר שהטעם הוא שהצריכו אותה גט כדי שלא יאמרו אישה יוצאת בלא גט, זה רק כאשר נישאה לשני, אז אפילו שהקידושין כמובן לא תפסו כלל שהרי היא אשת איש גמורה, מ"מ מאחר שזה היה דרך נישואין הצריכו אותה גט. ולפי הטעם הזה כאמור, אם זה היה רק דרך זנות לא קנסו חז"ל, משום שאין את הטעם שלא יאמרו אישה יוצאת בלא גט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל