לתרומות לחץ כאן

לימוד חסידות

שאלה:

שלום כבוד הרב,

אני מעוניין להעמיק בלימודי חסידות ואשמח למתווה למידה מומלץ (עד היום קראתי את "צוואת הריב"ש", עיינתי בתניא, ליקוטי מוהר"ן, אבל לא כלימוד מסודר).

קראתי באיזה מקום שטוב להתחיל מה"תניא" כמבוא לחסידות בגלל מושגי היסוד שמוצגים שם. אך האם ה"תניא" מציגה לי את הרעיונות המרכזיים של החסידות או מביאה לי פריזמה פרשנית של חסידות חב"ד?

אני זוכר, נדמה לי, ששאלתי מזמן את השאלה הזו אך לא שמרתי את התשובה.

תודה הרב.

תשובה:

שלום וברכה

ברור שהתניא משקף בעיקר את תורת חב"ד, אבל זה לא ממש מדוייק ואסביר קצת היסטורית.

בעל התניא היה מצעירי תלמידי המגיד ממזריטש, כארש מבוגרים ממנו היו האחים רבי אלימלך מליזנסק ורבי זושא מאניפולי, רבי שלמה מקרלין ורבי מנדל מויטבסק, התולדות יעקב יוסף ורבי אברהם מקאליסק, רבי אברהם המלאך ועוד.

בין תלמידים אלו היה ויכוח עז, האם תורת החסידות לעומקה אמורה להיות נחלת הכלל, לכתוב אותה וללמד אותה וכו', כך סבר בעל התניא, או שזה תרה ליחידים ולכלל יש להעניק את החום של החסידות, הדרכות בעבודת ה', וגם לטעום דברי תורה קצרים יותר ופחות המיוסדים על בסיס תורת החסידות, אבל לא לימוד שיטתי ומסודר, אלא מה שצריך כדי להתרומם בעבודת ה', על סדר פרשיות השבוע ועוד. רוב חבריו הלכות בדרך זו השניה, וחלקם אף לחמו כנגדו מאוד.

כך שלומר שהתניא הוא רק חב"ד זה לא מדוייק, הרעיון של בעל התניא היה להפיץ את תורת החסידות, אלא שבפועל, כיון שהוא עסק בזה בפומבי והדברים התפתחו בחב"ד יותר וקיבלו גוון וצבע והרחבות וביאורים ופרשנויות, אי אפשר לומר שזו ממש תורת רבו, אבל זה בהחלט מיוסד על כך.

כך שנכון שזהו ספר יסוד בחסידות.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה הרב,
    האם מספיק לי להתעמק בתניא אם אני מעוניין ללמוד חסידות?
    הבנתי שאין ספרים מסודרים של הבעש"ט אלא רק ליקוטים כמו 'צוואת הריב"ש' ו'כתר שם טוב' ולא לימוד שיטתי ומסודר אותו יסד וכתב הבעש"ט בעצמו.

  2. לא הבנתי למה זנחת את לימוד הש"ס – גמרא רש"י ותוס', לוא תחיה אלף שנים פעמיים לא תספיק להעמיק דיו בלימוד גפ"ת.
    כשתבוא על סיפוקך בעיון התלמוד או אז תחשוב על לימוד התניא… ובטוח שאז גם תבין יותר…

  3. לימוד מוסר ואמונה והשקפה בא בד בבד עם לימוד הש"ס, זה הקב חומטין שמשלבים בלימוד, כל יום מקדישים זמן איכותי ללימוד גמרא והלכה ומשלבים עוד 20 דקות לימוד אמונה מחשבה חסידות כל אחד לפי נטיית ליבו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל