שאלה:
קראתי: "עשה שנוהג בכל עת, כגון מזוזה,
חייב לבזבז בשבילו את כל ממונו" [מנחת חינוך. סוף תכג].
מה הדין לגבי הנחת-תפילין על יהודי-נכה,
-אשר מפאת נכותו,-היא יקרה יותר מהנחת-תפילין-רגילה,
-בגלל הצורך בהוספת-2-סוגי-תרופות-יקרות [שהן כדי לאפשר הנחת-תפילין.],
וגם יותר-עזרת-סעד,-כדי להוסיף הנחת-תפילין לסדר-היום בימות-החול?
תודה,
תשובה:
שלום וברכה
ודאי יש להוציא הון רב לקיום מצות תפילין, אין ספק בזה, אבל להתייעצות פרטנית כדאי לפנות באופן יותר מפורט, כמה עולה, מה האפשרויות, במי אפשר להעזר, אבל בלי ספק להשתדל מאוד לא להפסיד מצוה יקרה וחשובה זו, גם אם זה עולה כסף.
בשורות טובות ורפואה שלמה.
ראה כל הפרטים בביאור הלכה בסימן תרנו.
1]■ להדגיש שמפאת נכותו ולקותו-השכלית
כל-פרנסתו היא
מתרומות בלבד,
-והיא יחסית מאוד-דלה עד-כה.
-זה משנה משהו מהתשובה?
או שפשוט ישתדל לבקש
יותר כסף בתרומות?
2]■ האם "השקעת הון-רב"
= זהה למשמעות של
"חייב לבזבז בשבילו את כל ממונו"?
תודה.
ישתדל לבקש יותר.
כל ממונו מבזבז למצות לא תעשה, למצות עשה עד חומש ממונו, ולמצוה כה יקרה ישתדל מאוד.
"למצות עשה עד חומש ממונו, ולמצוה כה יקרה ישתדל מאוד."
1]■ האם עד חומש ממונו
תקף גם כאשר כל פרנסתו דרך קבע הינה מצדקה?
2]■ האם "ישתדל-מאוד" הכוונה שזאת מצווה חריגה שבה צריך להשקיע "עד-רבע-ממונו" או "עד-שליש-ממונו"?
או עדיין רק "עד-חומש-ממונו"?
3]■ האם "ממונו"
הכוונה לכל כספו,
פרנסה-חודשית וגם חסכונות [אם-קיימים],
וגם לכל רכושו הגשמי והרוחני שהינו שווה כסף?
תודה.
1. כן.
2. לא.
■ שאלה מספר 2 היא לא שאלה שאפשר לענות עליה ב-כן או לא.
משום שלא מובן על מה מהאופציות אתם עונים.
והרי רשום בה: "עד-רבע-ממונו" או "עד-שליש-ממונו"?
או עדיין רק "עד-חומש-ממונו"?
לכאורה לא מתאים
לענות "לא" על שאלה כזאת,
כי אז לא ניתן להבין בוודאות מה עניתם.
■ קיימות בהודעה הזאת 3 שאלות. ולא רק 2 שאלות.
אבל רשמתם רק 2 תשובות.
תודה.
ניתן להבין שאם אמרנו עד חומש אז לא יותר, לא רבע ולא שליש, אבל כיון שמדובר במצוה תמידית, אני לא הייתי נצמד בזה להלכה זו, אלא עושה כל מאמץ לקיימה.
שתי השאלות האחרונות נכללות בתשובה זו.
השאר תגובה