לתרומות לחץ כאן

האם השם יתברך מפיק לקחים או לומד מהמציאות?

שאלה:

שלום לכבוד תורת רבני אתר דין הקדושים,

שאלתי בוקעת מאימת האירועים האחרונים ובפרטת משתי הפרשות האחרונות. נשמע במילים קצת פשוטות (במחילה) אין לי סנגוריא על המרגלים או על משתוקקי הבשר, אבל מסתמן שהש"י "כועס מדי"(?), את מצרים שקראה עליו תיגר שוב ושוב הוא מלווה תשע מכות, תשעה נסי ניסים עד שמכה בבכורותיו וגם אז הוא עדיין לא עושה להם "טוטאלוסט" אלא רק בחציית ים סוף (וגם שם יש מחלוקות לעניות ידיעותיי באשר האם פרעה עצמו טבע או עשה בתשובה).

ואילוא לעומת, אבותינו חפרו את קיברם ארבעים שנה, המרגלים מתו במיתה משונה בלי התראות, מיתות שקשה לתאר במילים.
זו רק דוגמא מהפרשות האחרונות כדי לבנות את הפנייה, אבל השאלה היא רחבה וכללית.

האם הש"י לכאורה "משכיל" ממקרה אחד ומשליך תוצאות דרמטיות על מקרה מאוחר יותר? האם למשל הש"י מפיק לקח משיחה עם משה? למשל כמו שמשה רבינו מעכב/מסנגר מלכלות את העם כי אז העמים יראו משהו "לא פרופורציונאלי" ביחס ליציאת מצרים.
האם הש"י "מזדקן" עובר "התבגרויות" במונחים הארציים שאני יכול לתפוס?

האם הוא מפיק לקחים גם בתוך המציאות בה הכל גלוי וידוע בפניו?

אנא אם בבורותי ניסחתי שאלתי בצורה שאינה מכובדת בבית המדרש, לידכם היא כחומר ביד היוצר – שנו, הוסיפו או גירעו.

תודה רבה לכם

תשובה:

שלום וברכה ידידי,

שאלתך לוקה בחוסר הבנה לגבי מה הוא או מי הוא ה' יתברך… בורא עולם הוא רוחניות מופשטת שאין חקר לתבונתו, אין דבר שנעלם ממנו אין דבר שניתן לחדש לו, כל עצם התייחסותו אלינו זה חסדו יתברך, אין שום יחס בינינו לא רק מבחינת הבנה או ידע, אלא מבחינת עצם ההווייה, הוא מציאות מחוייבת ואנחנו מקרית, הוא הבורא ואנחנו הנבראים, כל מה שיש בנו זה ממנו בהאצלה של השתלשלות אין סוף עולמות שלבים ודרגות ועוד ועוד יש להרבות בזה. הקב"ה הוא בלל מעבר למימד של הזמן, כלומר, כלל לא ניתן לומר לגבי שהיה שרשרת אירועים כזו לפי זמנים, שבתחילה כך ואחר כך כך… 

מה שאנחנו מוצאים כביכול דין ודברים של משה עם הקב"ה ושינוי דעתו כביכול, אין זה בגלל שהוא זקוק למשה רבינו לצורך הבנה כל שהיא וכדומה, זה דבר שכלל אינו יכול להעלות על הדעת, אלא שמשה רבינו כאשר הוא מלמד זכות על עם ישראל, הוא פועל אצל הקב"ה שישנה ממידת דין למידת רחמים. בורא העולם יצר את עולמו בכוונה תחילה כך שניתן יהיה לפנות אליו על ידי תפילה ומעשים טובים, על ידי לימוד זכות ותחנונים, וכך יהיה לנו קשר איתו.

אני מקווה שטיפה מובן יותר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה הרב, מאוד מעריך את הליווי להבנתי ואת הכתיבה. קראתי דבריך כמה פעמים ושמתי את הדגשים שנתת במקביל לפסוקי התורה, מאיר עיניים והרבה ברור כעת. תבורכו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *