לתרומות לחץ כאן

פיטורי מלמד שאינו מתאים לתפקידו – דילמה ערכית

שאלה:

ביו"ד רמה' כתוב שמותר להעביר מלמד אם יש טוב ממנו, וכן כתוב שם שמוליכין התינוקות ממלמד למלמד שטוב ממנו… השאלה האם אין שיקול של בין אדם לחברו בנידון דידן? או שלא צריכים לקחת בחשבון את החשבון של פגיעה בפרט שאין מטרה לפגוע אלא רק להואיל לתלמיד שיהיה לו יותר תורה?

תשובה:

שלום וברכה

בודאי יש חשבון כזה גם כן, והכל לפי הענין. מה שחשוב כאן, שצריך לדעת שלא ניתן להקריב ילדים ועתידם כדי שלא לפגוע, וכאשר תלמוד תורה נתקל במצב של מלמד שאינו מתאים ולא טוב לתלמידים אז אין ברירה.. עושים את זה הכי עדין ונעים אבל ההכרח לא יגונה. אמנם אם קצת יותר טוב ולא חד משמעי וכו', לא מעליבים בן אדם.

שאלתך מזכירה לי קצת דבר שאני מהרהר בו לגבי הפוליטיקה האחרונה במדינת ישראל: יושב אדם ולא ננקוב בשמו, ומגיע למסקנה שהקואליציה שהוא יושב בה היא נזק גדול למדינה ולתושבים, מבחינה דתית, חברתית, ערכית ומוסרית, בטחון אישי ועוד, אבל הוא עדיין מהסס אם לפרוש, ולמה? כי הוא חבר אישי של ראש הממשלה. כלומר, שים לב לעיוות הערכי, הוא מוכן למכור 6 מליון יהודים ולגרום להם נזק, בגלל ערך החברות, ועוד להרגיש אדם ערכי ומוסרי שלא "בוגד" בחבר שלו… מילא אדם שאומר אין לי ערכים רק כסא, זה התמודדות אחרת, אבל אדם שכביכול פועל לפי צו מצפונו, שים לב כמה מעוות המצפון הזה… כמה נזק גרמה השנה האחרונה לעם ישראל בגלל "ערך החברות הזה"… 

ועכשיו לנמשל, אם הגענו למסקנה שאדם פלוני לא מתאים להיות מלמד תינוקות, אז כדי שלא יפגע נעביר כל יום את הילידם מסכת של סבל או חוסר הבנה וכו'?? אין ברירה אז אין ברירה, עיקר החכמה בחיים זה לדעת בכל מקרה את המשקל הנכון של הדברים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל